المجلة المغاربية للدراسات التاريخية والإجتماعية
Volume 11, Numéro 2, Pages 135-159
2019-12-15

دور رواد المدرسة المَنجَرِيةِ لعلم القـراءات في تأصيل التلاقح الفكري والعلمي بين تلمسان العثمانية وحواضر المغرب الأقصى». The Role Of The Pioneers Of The Mandjarain School In The Science Of Readings Qoran In The Rooting Of Intellectual And Scientific Cross-fertilization Between The Ottoman Tlemcen And The Capitals Scientifique Of Morrocco.

الكاتب : بومدين محمد .

الملخص

This article deals with the scopes and folds and based on analysis and evaluation, two scientists from the flags of the Ottoman Tlemcen, whose family has made the traveler among a group of scientific edifices and dwellings towards the capitals Scientifique of the Maghreb, which has become their resting place since the establishment of the State and Awa Both regions witnessed and knew them between the 10th/16th until the 13th/19th century. In this historical context full of manifestations of the various schools of thought and culture and its men in all the capitals of the modern Arab Maghreb, the material of this study sheds light and simplifies the investigation and scrutiny, especially on the marks of their times, Abu Ala 'Sidi Idris bin Mohammed Al mandjara Tlemceni (d. 1137A.H/1737A.D), The Al mandjara school of science for the readings of Qoran, its structure and its construction, and its descendant Abu Zaeid Sidi Abdel Rahman Tilimceni (d. 1179A.H/1779A.D), He became the father and master of this school and became the father of this school and its strength in the East and the West. When most of these people mourned their ancestors, followed suit and weaved their behavior, and even contributed actively and collectively to the cultural and religious history specifically of modern Morocco. يتناول هذا المقال في ليَّاتِه وطَيَّاتِه وعلى أساس التحليل والتقييم، عَلَمَيـنِ من أعلامِ تلمسان العثمانية الّلذان شدَّت أُسرَتهُما الرِّحال ضِمنَ مجموعةٍ من قامات صروح العلم ومساكنه تجاه حواضر المغرب الأقصى، الّذي أمسى مثواهم بعد أن أسكنهم وآواهم منذ قيام الدولتين الوطاسية والسعدية وبعدهما العلوية، لأسبابٍ سياسية وثقافية شهدتهما وعرفتهما كلتا المنطقتين ما بين القرن 10هـ/ 16م وحتَّى القرن 13هـ/19. وفي هذا السياق التاريخي الحافل بتمظهرات مختلف مدارس أعلام الفكر والثقافة ورجالاتها في سائر حواضر المغرب العربي الحديث، جاءت مادة هذه الدراسة لتُسَلِّط الضوء وتُبسِطُه بالتَّقصي والتَّمحيص خاصةً على علاَّمَتَي عَصرَيهِما، أبو العلاء سيدي إدريس بن محمد المَنجَرَة التلمساني الكبير (ت 1137هـ/ 1737م)، مُبْتَدِع ومُبْدِع المَدرَسة المَنجَرِيَّة لعلم لقراءات وبَانِيهَا ومُشيِّدُها، وسَليلهِ أبو زيد سيدي عبد الرحمان التلمساني الصغير (ت 1179هـ/1779م)، الّذي إئْتَسَى واقتَفَى أثر والده، وفاق أقرانه في زمانه، وغَدَا بعد مَمَات أبيه سَيِّد هذه المدرسة وقِوامُهَا في مشارق الأرض ومغاربها، ثم شَقّ طريق البحث بعد ذلك لنَقر تَبَعزُقَات ما تركه وخلَّفه هذان العُمدَتَينِ وكذا البقية الباقية من علماء هذه الآصِرَة المَنجَرِيَّة، من محصول علمي وأدبي، لما تأسى معظم هؤلاء بأجدادهم وحذو حذوهم ونَسَجُوا على مَسلَكهم، بل وساهموا مساهمة فعالة وبصفة جماعية في التاريخ الثقافي والديني على وجه التحديد للمغرب الأقصى الحديث.

الكلمات المفتاحية

The Ottoman Tlemcen, the house of the Al mandjara , the 10th/16th and 13th/19th century, the school of the Al mandjara for the science of readings, the capitals Scientifique morocco ; العثمانية؛ بيت المَنجَرَة؛ القرنيين 10هـ/ 16م و13هـ/19م؛ المدرسة المَنجَرِيَّة لعلم القراءات؛ حواضر المغـرب الأقصـى. مقدمة: