مجلة الحكمة للدراسات التاريخية
Volume 11, Numéro 2, Pages 83-106
2023-06-04

الدين والمعتقد في تلمسان أواخر العهد العثماني عند إدموند دوتي ــ الأولياء والمتصوفة أنموذجًا ــ The Religion And Belief In The Late Ottoman Tlemcen At Edmund Doughty - Patriarchal And Modeled -

الكاتب : بومدين محمد .

الملخص

شهدت مدينة تلمسان حركية ثقافية راقية أواخر العهد العثماني، أرَّخت لها العديد من المصادر المحلية والأجنبية، كان من بينها الكتابات الرِّحلية الفرنسية التي تندرج في إطار المدرسة الإستعمارية في مرحلتها الأولى، وهي تحاول إعادة بعث تاريخ الجزائر الثقافي من منظور استعماري مُمَنهَج، والتي تجلت مظاهرها في الكتابات الاثنوغرافية والسيوسيوــثقافية للموظفين الإداريين الفرنسيين، الذين جمع معظمهم بين الرِّحلة والاستكشاف، أمثال إدموند دوتي (ت 1334هـ/ 1926م)، ومُؤلفه الرِّحلة الموسوم بـ: «الصلحاء، ...»، الذي يندرج ضِمن الكتابات الرحلية الاستكشافية الممزوجة بالمهمات الرسمية، كونه مُدرّس، درَّس بمدرسة تلمسان Medersa De Tlemcen"، حيث سمحت له هذه الوظيفة، الإحتكاك أكثر بسكان هذه المدينة من النخبة المُثقفة، التي أفادته على ما يبدو كثيرًا في فهم طبيعة التطبع الإجتماعي والثقافي لصَفوَة تلمسان من الطلبة والعلماء، ليس فقط بعد الإحتلال؛ وإنما قد استطاع من خلال رِحلاته تلك، أن يَرصُد أعماق الحركة الفكرية بالمدينة المذكورة أواخر العهد العثماني، لما أزال الأستار عن عدد ليس بالقليل من الأولياء، والصلحاء، ناهيك عن تطرقه إلى بعض المصطلحات الدينية السائدة وقتذاك مثل كلمة «الفْقِيه» وما تعنيه عند العامة، ومختلف الأدوار الفكرية لشيوخ قرى ومداشر تلمسان خلال الفترة المشار إليها، مع تركيزه على اسهاماتهم الدينية في الحقل المعرفي والفكري لهذه المدينة، مقدمًا لنا صورة ثقافية أقل ما يقال عنها أنها مُمَيَّزة ونادرة في الوقت نفسه. It is not a crime for us to say, without falling into error, in the context of talking about the intellectual and scientific conditions in Tlemcen during the Ottoman era, that this city just mentioned, witnessed an upscale cultural movement that was dated by many local and foreign sources, among which were the French travel writings that It falls within the framework of the colonial school and is trying to resurrect the history of Algeria from a colonial perspective. Its manifestations were a group of pens that were very close to the cultural conditions of Algeria during the late Ottoman era, and represented by the ethnographic and socio-cultural writings of the French administrative staff who combined the journey and exploration, such as "Edmund Doutté" (D. 1334AH/ 1926AD), from which we chose a model tagged with: "Al-Solaha" This author, who falls within the French travel writings of exploration mixed with official tasks, being a teacher who taught at the school of Tlemcen “medersa de tlemcen”, where this job allowed him to come into contact more with the inhabitants of this city than the educated elite, which apparently benefited him greatly in understanding the nature of the social and cultural imprint of Tlemcen From students and scholars not only after the occupation; Rather, through his exploratory trips, he was able to monitor the depths of the scientific and intellectual movement in Tlemcen at the end of the Ottoman era, when he unveiled the curtains on not a few righteous saints and their political and social relations with the ruling authority, not to mention some of the prevailing intellectual terms at the time such as the word "Faqih" and what it means At the public, and the various intellectual and scientific roles of the scholars of the villages and districts of Tlemcen during the period referred to, with a focus on their cultural contributions in the intellectual and knowledge field of this city. In addition to his interest in the meanings of the scientific names attached to men of thought and culture, such as "Al-Wali", "Lala", "Sidi", "Si" and "Majdoub" and other terms that indicate the diversity of degrees of men of science in Tlemcen, without neglecting their meanings and symbolism, providing us with a picture Cultural, to say the least, is unique and rare at the same time.

الكلمات المفتاحية

الجزائر، تلمسان، العهد العثماني، إدموند دوتي (ت : 1334هـ/ 1926م)، الرِّحلات الإثنوغرافية، المعتقد. ; Algeria, Tlemcen, Ottoman Era, Edmund Doutté, (D. 1334AH/ 1926AD), Ethnographic Travellers, Belief.