مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 8, Numéro 3, Pages 237-250

جمالية اللغة الشعرية في الشعر الجزائري المعاصر

الكاتب : عائشة دوبالة .

الملخص

إن اللغة الشعرية أداة التشكيل الشعري كله، وبذلك فهي الوعاء أو الإطار الذي يحتضن الفن الشعري، ولا يخطر أبدا أن يكون الفن الشعري حيث لا تكون اللغة، فالشعر حقيقة لا ندركها إلا من خلال تجليها في اللغة بخصوصياتها الفنية ومن خلال توظيف اللغة توظيفا فنيا مؤديا إلى الغاية الجمالية، التي ترتقي بالشعر من خلال ارتقائها بذاتها. وإذا كان للكثير من الفنون وسائل متعددة لتحقيق أدائها الفني، فإن الشاعر لا يملك إلا اللغة، ولذلك فهو مضطر إلى جعلها تتكيف على يديه، ليصوغ منها كل الوسائل الأخرى؛ كالصور الشعرية والإيقاع الموسيقي والأفكار والمعاني. وحتى يتسنى لنا توضيح ذلك، حاولنا في هذه الدراسة أن نجمع بعض نماذج اللغة الشعرية الواردة في الشعر الجزائري المعاصر، ودراستها أسلوبيا لتحديد وظيفتها الدلالية في السياق. Abstract : The poetic language is all poetry composition tool, thus it is the container or frame which incorporates the poetic art that can’t exists if language doesn’t exist. Poetry is a fact that we do not realize except through its manifestation in the language with its artistic particularities and the use of the language as an artistic work leading to the aesthetic purpose, which elevates poetry by lifting it itself. And if many arts have multiple means to achieve their artistic performance, the poet has only the language, and therefore he is forced to make them adapt by his hands, to formulate all other means such as poetic images and musical rhythm and ideas and meanings. And so that we can clarify it, we tried in our study to collect some poetic examples contained in the contemporary Algerian poetry, and we studied it stylistically to define semantic function in context. Key words : Algerian poem; new poem; language; artistic vision.

الكلمات المفتاحية

الشعر الجزائري؛ القصيدة الجديدة؛ اللغة؛ الرؤيا الفنية