مجلة العلوم النفسية والتربوية
Volume 5, Numéro 1, Pages 294-312
2019-04-01

أثر توظيف استراتيجيات التعلم النشط في تنمية مهارات التفكير الإبداعي والتواصل الرياضي لدى طلبة الصف الثامن الأساسي بمحافظة غزة

الكاتب : شادي صيدم . عبد المجيد الناصر .

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر توظيف استراتيجيات التعلم النشط في تنمية مهارات التفكير الإبداعي والتواصل الرياضي لدى طلبة الصف الثامن الأساسي بمحافظة غزة، ولتحقيق هدف الدراسة، اتبع الباحث المنهج الوصفي التحليلي والمنهج التجريبي والمنهج النوعي. قام الباحث باختيار مدرسة تونس الأساسية للبنين التابعة لمديرية شرق غزة بطريقة قصدية وتم اختيار الصفوف بشكل عشوائي، حيث تكونت عينة الدراسة من (68) طالباً من طلاب الصف الثامن الأساسي موزعين على صفين دراسيين، حيث مثل أحدهما المجموعة التجريبية وبلغ عدد طلابه (35) طالباً، بينما مثل الآخر المجموعة الضابطة وبلغ عدد طلابه (33) طالباً، قام الباحث بإعداد أدوات الدراسة وهي: - تحليل محتوى الوحدة السادسة (وحدة الهندسة) من الكتاب الثاني للصف الثامن الأساسي طبعة 2016م. - اختبار مهارات التفكير الإبداعي لمهارات (الطلاقة، المرونة، الأصالة). - اختبار مهارات التواصل الرياضي لمهارات (القراءة، الكتابة، التمثيل). قام الباحث باستخدام اختبار (ت) لعينتين مستقلتين غير متساويتين للتعرف على دلالة الفروق بين متوسطي درجات الطلاب في المجموعتين التجريبية والضابطة، وكذلك حجم التأثير بمربع إيتا. وقد أظهرت نتائج التحليل الإحصائي ما يلي: 1- توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α≤0.05) بين متوسط درجات الطلاب في الاختبار البعدي لمهارات التفكير الإبداعي في المجموعتين التجريبية والضابطة تعزى (لاستراتيجيات التعلم النشط، الطريقة التقليدية) لصالح المجموعة التجريبية. 2- توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α≤0.05) بين متوسط درجات الطلاب في الاختبار البعدي لمهارات التواصل الرياضي في المجموعتين التجريبية والضابطة تعزى (لاستراتيجيات التعلم النشط، الطريقة التقليدية) لصالح المجموعة التجريبية. 3- توجد علاقة ارتباطية ضعيفة بين درجات طلاب المجموعة التجريبية في اختبار مهارات التفكير الإبداعي ودرجاتهم في اختبار التواصل الرياضي البعدي. الكلمات المفتاحية: التعلم النشط، التفكير الإبداعي، التواصل الرياضي، الصف الثامن الأساسي. Abstract This Study has aimed at identifying the impact of active learning strategies employment on developing the skills of creative thinking and mathematical intercommunication among the Basic Eighth Grade students in Gaza Governorate. To achieve the goal of this Study, the Researcher has adopted the descriptive, analytical and experimental and qualitative approaches. He has deliberately chosen Tunis Basic Boys School, of East Gaza Educational Directorate, and the concerned classes were randomly selected. The Study Sample has comprised 86 students of the Eighth Basic Grade, distributed over two classes, one of them, numbering 35 students, represented the experimental group, while the other class, which amounted to 33 students. The Researcher has prepared the following Study Tools: - Analysis of the contents of Unit 6 "the Geometry Unit" in Book 2 of the Basic Eighth Grade, edition 2016 A.D. - A Skills Test for the creative thinking skills ( fluency, flexibility and originality). - A Mathematical Intercommunications Test for the skills of "Reading, Writing, and Presentation". The Researcher has employed the T-test for two independent unequal samples to identify the significance of differences between the two averages of students' marks in the experimental and control groups, as well as the extent of the (Eta) square effect. Statistical analysis results have revealed the following: 1- There are statistically significant differences at the level of (α≤0.05) between students' marks averages in the post-test of creative thinking skills in both experimental and control groups, attributable to the (active learning strategies, traditional method), in favor of the experimental group. 2- There are statistically significant differences at the level of (α≤0.05) between students' marks averages in the post-test of mathematical intercommunication skills "skills as a whole" in both experimental and control groups، attributable to the (active learning strategies, traditional method), in favor of the experimental group. 3- There is a weak correlated relationship between the marks of the experimental group's students in the creative thinking skills' test and their marks in the mathematical intercommunication's post-test. Keywords: Active Learning, Creative Thinking, Mathematical Intercommunication, Basic Eighth Grade.

الكلمات المفتاحية

التعلم النشط ; التفكير الإبداعي ; الت ; اصل الرياضي