مجلة الاجتهاد للدراسات القانونية والاقتصادية
Volume 8, Numéro 1, Pages 578-601
2019-01-01

أثر عناصر المزيج التسويقي الالكتروني على الميزة التنافسية للبنوك الجزائرية The Effect Of E-marketing Mix Elements On The Competitive Advantage For The Algerian Banks

الكاتب : بن شنينة كريمة . مطاي عبد القادر .

الملخص

الملخص: من أبرز نتائج استثمار تكنولوجيا المعلومات والاتصال في المجال المصرفي ظهور منتجات مصرفية الكترونية لها خصائصها ومميزاتها التي تنفرد بها مقارنة بتلك المنتجات التقليدية، وعليه فانه عند تسويقها لابد من مراعاة هذه الخصائص إذ ظهر ما يعرف بالتسويق المصرفي الالكتروني الذي يتكون من مجموعة من العناصر تعرف بعناصر المزيج التسويقي المصرفي الالكتروني حيث يؤدي كل عنصر منه دوره الفعال في كسب رضا العملاء وولائهم للبنك وبالتالي قدرة هذا الأخير على تحقيق ميزة تنافسية مقارنة بالبنوك الأخرى. Abstract One of the most important results of information and communication technology (ICT ) investment in the banking field is the occurrence of e- banking products which highlights the unique characteristics and features in comparison with the traditional product, for that reason they must be taken into account in the way should be marketed ,this led to the appearance of e-banking marketing that represent elements known by the bank e- marketing mix elements where each elements of them plays an effective role in acquiring customer satisfaction and loyalty to the bank which enables it to achieve a competitive advantage in comparison with the other banks. Key words: e-marketing, competitive advantage, marketing mix elements , e-banking products, banking environment .

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: التسويق الالكتروني، الميزة التنافسية، عناصر المزيج التسويقي، المنتجات المصرفية الالكترونية، البيئة المصرفية. Key words: e-marketing, competitive advantage, marketing mix elements , e-banking products, banking environment