مجلة الإستراتيجية والتنمية
Volume 10, Numéro 2, Pages 82-100

أثر الابتكار في عناصر المزيج التسويقي المستحدثة (الإضافية) على جودة الخدمات الفندقية -دراسة تحليلية لأراء عينة من زبائن فندق شيراتون عنابة- The Impact Of Innovation In New (additional) Marketing Mix Elements On The Quality Of Hotel Services -analytical Study Of A Sample Of Clients From The Sheraton Hotel In Annaba -

الكاتب : رمضاني هناء . عيواج مختار .

الملخص

ملخص: تهدف هذه الدراسة إلى اختبار أثر الابتكار في عناصر المزيج التسويقي المستحدثة (الإضافية) على جودة الخدمات الفندقية، ولتحقيق هذا الهدف تم استطلاع آراء عينة عشوائية من زبائن فندق شيراتون بمدينة عنابة، باستخدام أداة الاستبيان وفق مقياس ليكارت الخماسي المكون من (30) عبارة وحددت العينة بـ (116) مفردة منها (105) صالحة للتحليل الإحصائي. توصلت نتائج الدراسة إلى وجود أثر معنوي للابتكار في عناصر المزيج التسويقي المستحدثة على جودة الخدمات الفندقية، ويرجع هذا الأثر إلى الابتكار التسويقي في (المحيط المادي، الأفراد، العمليات). كلمات مفتاحية: الابتكار التسويقي، الابتكار التسويقي في المحيط المادي، الابتكار التسويقي في الأفراد، الابتكار التسويقي في العمليات، جودة الخدمات الفندقية. Abstract: This study aims to test the impact of innovation in the new elements of marketing mix (additional) on the quality of hotel services, to achieve this goal, a random sample of customers of the Sheraton in Annaba was questioned in Using the Likert scale questionnaire tool in five response choices, this questionnaire included (30 expressions) and the sample consisted of (116) items, of wich (105) were valid for statistical analysis. The results of the study revealed a moral impact of innovation in the new elements of (additional) marketing mix on the quality of hotel services, this impact is due to marketing innovation in (physical environment, staff, operations). Keywords: Marketing Innovation, Marketing Innovation in Physical Environment, Marketing Innovation in Staff, Marketing Innovation in Operations, Quality of Hotel Services.

الكلمات المفتاحية

الابتكار التسويقي ; الابتكار التسويقي في المحيط المادي ; الابتكار التسويقي في الأفراد ; الابتكار التسويقي في العمليات ; جودة الخدمات الفندقية ; Marketing Innovation ; Marketing Innovation in Physical Environment ; Marketing Innovation in Staff ; Marketing Innovation in Operations ; Quality of Hotel Services