Annales de l’université d’Alger
Volume 32, Numéro 3, Pages 303-323
2018-09-15

واقع اكتساب المفاهيم الرياضية في ظل تطبيقات نظرية الذكاءات المتعددة في الوسط المدرسي

الكاتب : بن لكحل سمير . براهيمي شبلي . سقاي جهيدة .

الملخص

الملخص: بهدف دراسة التطبيقات التربوية لنظرية الذكاءات المتعددة في مادة الرياضيات في المرحلة الثانوية، والكشف عن العلاقة بين الذكاء الرياضي والقدرة التحصيلية للمفاهيم الرياضية،وكذا الفروق بين الجنسين، تم تطبيق الدراسة الحالية على عينة عشوائية طبقية تكونت من 103 تلميذ وتلميذة من المرحلة الثانوية، وتم تطبيق مقياس الذكاءات المتعددة لهاورد غاردنر (1995) مع استخدام النتائج السنوية في مادة الرياضيات، وأسفرت النتائج عن ضرورة الدراسة المعمقة في حيثيات مادة الرياضيات من حيث بناء مفاهيمها كمنهاج دراسي، أو من حيث طريقة تقديمها للمتعلم كإستراتيجية تعليم، أو من خلال فهم أنماط التفكير وتطويرها حسب المنظور الجديد للتعلم الحديث الذي يرتكز على المتعلم وطريقة تعلمه. الكلمات المفتاحية: الذكاءات المتعددة،الذكاء المنطقي الرياضي،التحصيل الدراسي. Summary: The purpose of thisstudyis to highlight the main applications of the multiple intelligences theory for understanding the process of acquisition of mathematics concepts in the secondary school level as well as the relationshipbetweenmathematical intelligence and mathematical achievement and finally to check for possible gender differences with respect to those variables. In the current study a stratifiedrandom sample of 103 secondary school students(boys and girls) was selected .To collect the data,a multiple intelligences test of Howard Gardner (1995) along with the annual scores of students in mathematics were used .The findings emphasize the need for conducting more applied research in the field of building conceptual understanding in mathematics and its importance for designing relevant curricula in mathematics in order to provide the learner of mathematics with the appropriate modern learning strategies. Keywords: Multiple Intelligences -Mathematical achievement - Mathematical Concepts.-Mathematical intelligence

الكلمات المفتاحية

الذكاءات المتعددة،الذكاء المنطقي الرياضي،التحصيل الدراسي.