مجلة الحكمة للدراسات التربوية والنفسية
Volume 12, Numéro 1, Pages 78-102
2024-04-26

العائد الصحي من التعليم

الكاتب : محمدي حمزة .

الملخص

إن الصحة كنقيضها المرض مفهومان مرتبطان بالثقافة الاجتماعية، ولا يمكن عزلهما عن النسق الاجتماعي والثقافي الذي توجدان فيه، يحددان بمؤثرات اجتماعية وثقافية، وهما على علاقة بالقضايا السكانية، كما لهما علاقة بالعوامل الاجتماعية ، فهما منتوج لنمط حياة الانسان وتأثره ببيئته ، مما أدى إلى تشكيل نماذج تعبيرية مختلفة خاصة بالألم والمرض، وإلى تقديم تفسيرات متعددة للأسباب وطرق التفادي للأمراض، وبذلك لم يعد المرض يحدد بيولوجيا ، يقيس تقدمه على ضوء الكفاية العمليات الفنية و التشخيصية و العلاجية ، فلذالك أصبح مستوى الوعي لدى الفرد والثقافة الصحية للفرد والمتمثلة في الأساليب الصحية والمسار الذي يتبناه الفرد للعالج لها ارتباط وثيق بالمستوى التعليمي الذي يتمتع به، فالمستوى الدراسي العالي يساعد على فهم اللغة المتداولة طبيا فيما يخص المرض والعالج، وبالتالي قرب المريض من العقلانية الطبية، وعلى العكس من ذلك فإن انخفاض المستوى الدراسي يؤدي إلى صعوبة فهم لغة الأطباء.فالمستوى الدراسي إذن له علاقة بمدى تدني أو سالمة صحة الأفراد، "فإن الوقاية الحقيقية تكون بالتطعيم ان وجد والتغذية الصحية وتحسين البيئة ورفع المستوى الاقتصادي والاجتماعي والتربوي Health, like its opposite, disease, are two concepts related to social culture, and they cannot be isolated from the social and cultural pattern in which they exist. They are determined by social and cultural influences. They are related to population issues, as well as to social factors. They are products of the human lifestyle and its influence on its environment, which led to the formation of models Different expressions of pain and disease, and to provide multiple explanations for the causes and ways to avoid diseases, and thus the disease is no longer determined biologically, its progress is measured in the light of the adequacy of the technical, diagnostic and therapeutic processes, so the level of awareness of the individual and the health culture of the individual, which is represented in health methods and the path that he adopts The individual for treatment is closely related to the level of education he enjoys The high academic level helps to understand the medical language in relation to disease and treatment, and thus brings the patient closer to medical rationality. True prevention is through vaccination, if any, healthy nutrition, improvement of the environment, and raising the economic, social and educational level

الكلمات المفتاحية

العائد، المستوى التعليمي ، الصحة ،المرض