الصوتيات
Volume 20, Numéro 1, Pages 89-108
2024-04-15

مظاهر الأداء الصوتي في المولدية النبوية الجزائرية (قراءة أسلوبية صوتية في مولدية الثّغري"ق8ه")

الكاتب : معتوق جميلة .

الملخص

الملخص إنّ ملازمة خاصية الإلقاء للمولديات النبوية تعزز من ضرورة حضورها أداءً كلاميا يُجسد الدّلالة الصوتية وفق مقتضيات المعاني المرتبطة بمواضيعها التي تعبر عن مقاصد نظمها الدينية في ذكرى المولد النبوي الشريف، ولذلك تهدف الدراسةإلى البحث عن الظواهر الصوتية المساهمة في تبليغ دلالة المعاني واكتشاف مواطن أدائها الصوتي في مولودية الثغري، مركزة على ظاهرتي النبر والتنغيم،  ومما توصلت إليه من نتائج أن للمولديات ارتباطا كبيرا بالنص الشفاهي؛ إذ لابد من سمات صوتية تساعد على التفاعل مع المتلقي وتحتاج إلى آليات إجرائية تعمل على قياس الصوت وتضبط تموجاته المتغيرة حسب مقتضيات السياق، وهذا ما يدفع الدراسات النقدية صوب الأداء الصوتي للمولديات وعلاقته بالإنشاد والتلقي. Abstract The concomitance of the delivery attribute of Mawlidia al-Nabawiya reinforces the need for them to be present with a verbal performance that embodies phonetic connotations in accordance with the requirements of the meanings associated with their subjects, which express the purposes of their religious systems on the anniversary of the Prophet's birth. The study, therefore, aims only to seek out phonetic phenomena that contribute to conveying the connotations and to discover the areas of their phonetic connotations in Mawlidia of Al-Thaghri, focusing on the phenomena of tones and tuning. Its findings showed that Mawlidia had a high correlation with oral text; Sound features are required to interact with the recipient and require procedural mechanisms that measure sound and adjust changing frequencies to contextual requirements, thus driving critical studies towards the vocal performance of al-Mawlidia and its relation to recitation and reception.

الكلمات المفتاحية

الثّغري؛ المولدية النبوية؛ الإلقاء؛ الأداء الصوتي؛ النبر؛ التنغيم. ; Al-Thaghri؛ Mawlidia al-Nabawiya؛ Recitation؛ Phonetic Performance ؛Tone؛ Tuning.