الصوتيات
Volume 15, Numéro 2, Pages 45-68
2019-12-20

الدلالة الصوتية في ميمية الثّغري التّلمساني

الكاتب : معتوق جميلة .

الملخص

ملخص: لا يخفى على أحدٍ مدى ضرورة الصوت وأهميته في التواصل الإنساني بين بني البشر، والتعبير عن حاجاتهم، وإذا كان للصوت كلّ هاته الأهمية، وما له من علاقة وثيقة بتأدية اللغة وتجسيد معانيها، فإننا نقف عند تلك الأهمية من خلال ربطها بخاصية الإلقاء كونها أداة التواصل بين الباث (الشاعر) والمتلقي(الجمهور) لنص المولديات النبوية في مشهد الاحتفال بالمولد النبوي الشريف، ولذلك سنكشف من خلال هاته الدراسة عن الدلالة الصوتية في المولدية النبوية لشاعر الدولة الزيانية الثغري التّلمساني، والبحث فيها عن الأسرار الصوتية التي انتقاها لمولديته النبوية، وكان لها الدور الفعّال في تجسيد المعنى وتمثيله أمام الجمهور أثناء الإلقاء، وتحقيق الغايات التبليغية من وراء ذلك. الكلمات الدالة: الدلالة الصوتية، المولديات النبوية، الإلقاء، الثغري. :Abstract It is known that sound is important and its importance is in communication between human beings, and the expression of their needs. If the voice has all this importance, and it has a close relationship to language performance and the embodiment of its meanings, we stand at that importance by linking it to the diction feature as a tool of communication between the sender (the poet) and the recipient (audience) of the text of the Mawlidyat in the scene celebrating the birth of the Prophet. Therefore, we will reveal through this study the significance of the voice in the Mawlidiyat of the Zaynite poet Thaghri Tlemceni, and the search for the sound secrets that he picked up for his Mawlidiyat, and had an effective role in the embodiment of the meaning and its representation before the public and to achieve the reporting goals behind it. Keyboard: Phonetic significance , Mawlidiyat Nabawiya, Diction, Thaghri.

الكلمات المفتاحية

الدلالة الصوتية، المولديات النبوية، الإلقاء، الثغري.