مجلة دراسات متقدمة في المالية والمحاسبة
Volume 6, Numéro 2, Pages 42-54
2024-01-29

تأثير إجراءات التسويق الداخلي على الرضا الوظيفي

الكاتب : نغم خالد عبد الأمير . حسين رحيمي كلور .

الملخص

تناولت الدراسة تأثير إجراءات التسويق الداخلي على الرضا الوظيفي وهدفت الى معرفة اوسع مفهوم لكل من التسويق الداخلي ورضا الموظفين ومدى تطبيق التسويق الداخلي في المؤسسات الخدمية وفتح افاق جديدة تركز على نتائج البحث وابراز دور التسويق الداخلي كسياسة من شأنها ان في تنمية المورد البشري في المؤسسات الخدمية. وطبقت الدراسة على إدارة مصرف الرافدين في بغداد واستنتجت ان إجراءات التسويق الداخلي لها تأثير على الرضا الوظيفي وان قيمة الانحدار المعياري جاءت 0.125 والخطأ المعياري بقيمة 0.438 أي كلما تحسن إجراءات التسويق الداخلي بمقدار وحدة وأحدي سيتحسن الرضا الوظيفي بمقدار (0.438). The study examined the impact of internal marketing practices on job satisfaction. Its aim was to provide a broader understanding of both internal marketing and employee satisfaction, and to assess the implementation of internal marketing in service-based institutions. The study also aimed to open new avenues focused on research outcomes and highlight the role of internal marketing as a policy that enhances human resource development in service-based institutions. The study was conducted on the management of Rafidain Bank in Baghdad, and the findings indicated that internal marketing practices have an impact on job satisfaction. The standardized regression coefficient was found to be 0.125, and the standard error was 0.438. This means that as internal marketing practices improve by one unit, job satisfaction will improve by 0.438 units.

الكلمات المفتاحية

إجراءات التسويق الداخلي ; الرضا الوظيفي ; Internal marketing practices ; job satisfaction