المجلة العلمية للتربية البدنية و الرياضية
Volume 23, Numéro 1, Pages 232-245
2024-01-30

مساهمة حصة التربية البدنية في تحقيق التفاعل الاجتماعي لتلاميذ التعليم الثانوي. .

الكاتب : سياسي العياشي . بوخراز رضوان .

الملخص

هدفت الدراسة إلى معرفة مدى مساهمة حصة التربية البدنية والرياضية في تحقيق التفاعل الاجتماعي لتلاميذ التعليم الثانوي، وذلك من خلال معرفة مدى تأثير ممارسة حصة التربية البدنية والرياضية على التفاعل الاجتماعي، وإبراز دورا للتربية البدنية والرياضية كمادة تربوية مساعدة في تنشئة جيل جديد يكون سوي من الناحية الاجتماعية، وقد اعتمدنا في هذا البحث على أداة الاستبيان في جمع المعلومات، وقد استخدمنا المنهج الوصفي وذلك لتلاؤمه مع موضوعنا، أما عينة البحث اعتمدنا في بحثنا هذا على عينة تكونت من تلاميذ ممارسين للتربية البدنية موزعين على3 ثانويات شمال ولاية سطيف، تم اختيارها بطريقة غير مقصودة، وتم معالجة النتائج احصائيا ( النسب المئوية، كا2 )، وتم التوصل أن هناك اتفاق تام من طرف التلاميذ حول مساهمة حصة التربية البدنية في تنمية العمليات الاجتماعية للتلاميذ، فحصة التربية البدنية تساعد التلاميذ على إشباع حاجاتهم الاجتماعية كالتكيف التقبل والاندماج، وكذا تساعد على خلق فرص كبيرة للتفاعل مع زملائه بطريقة سليمة في إطار قيم اجتماعية ومعايير مرغوبة. The study aimed to know the extent to which the physical education and sports class contributes to achieving social interaction for secondary school students, by knowing the extent to which the practice of the physical education and sports class affects social interaction, and highlighting the role of physical education and sports as an educational subject that helps in raising a new generation that is socially healthy. In this research, we relied on the questionnaire tool to collect information, and we used the descriptive approach in order to suit it with our topic. As for the research sample, we relied in this research on a sample consisting of students practicing physical education distributed in 3 secondary schools in the north of the state of Setif, which was chosen in an unintentional way. The results were processed statistically (percentages, K2) It was reached that there is complete agreement on the part of the students about the contribution of the physical education class to the development of the students’ social processes. The physical education class helps the students to satisfy their social needs, such as adaptation, acceptance and integration, and also helps to create great opportunities to interact with classmates in a sound manner within the framework of social values and desirable standards.

الكلمات المفتاحية

حصة التربية البدنية والرياضية ; التفاعل الاجتماعي ; تلاميذ التعليم الثانوي ; :Class of physical education and sports ; Social interaction ; Secondary education students