مجلة الدراسات الاقتصادية المعاصرة
Volume 8, Numéro 2, Pages 171-190
2024-01-23

فعالية الحملات الإعلانية في وسائل الاتصال المكتوبة و السمعية البصرية * دراسة نظرية تحليلية* The Effectiveness Of Advertising Campaigns In Written And Audiovisual Media * Analytical Theory Study*

الكاتب : بلبراهيم جمال .

الملخص

نهدف من خلال هذه الورقة البحثية إلى إبراز عوامل فعالية الحملات الإعلانية في وسائل الاتصال المكتوبة و السمعية البصرية، كون أن الصناعة الإعلانية باتت تشكل أحد أهم عوامل نجاح المؤسسات في بيئة الأعمال الجزائرية، فتحقيق الأهداف التسويقية أصبح مرهونا بنسبة كبيرة بمدى التأثير على المستهلك بشتى الأساليب الإعلانية، لذلك تراهن المؤسسات على حملاتها الإعلانية لتحقيق مآرب سوقية في ظل منافسة شرسة. إلا أنه يبقى هاجس تحقيق الأهداف المسطرة من خلال الاستثمارات الكبيرة في الحملات الإعلانية مشكلا يواجه التسويقيين الذين بدورهم دائما ما يطمحون إلى تحقيق الفعالية من خلال هذا النشاط ، وهو ما يستدعي منهم ضرورة البحث عن سبل ضمان فعالية الحملات الإعلانية المعتمدة من طرفهم، خاصة في الوسائل الاتصالية الجماهيرية ، وهنا يتضح جليا أهمية تصميم الحملات الاعلانية و الوقوف على المبادئ و الأساسيات المنهجية و العلمية في إعدادها و ضمان فعاليتها، وكنتيجة مهمة توصلنا إليها من خلال هذه الورقة البحثية هي أن ضمان فعالية الحملات الإعلانية مقترن أساسا بالتزام القائمين على إعدادها باستراتيجية اتصالية و إعلانية واضحة المعالم و الأهداف، و تدعيم هذه الأخيرة بصناعة إعلانية قائمة على الإبداع، و تنفيذها بطرق جذابة من ناحية المحتوى، ناهيك عن ضرورة اعتماد الطرق الكمية و النوعية للوقوف على مدى تحقيق الأهداف و استغلال الموارد المسخرة وفقا لما خُطِطَ له. Through this research paper, we aim to highlight the factors for the effectiveness of advertising campaigns in written and audio-visual means of communication, achieving marketing goals has become largely dependent on the extent of influence on the consumer through various advertising methods. Therefore, institutions bet on their advertising campaigns to achieve market goals in light of fierce competition. However, the obsession with achieving the established goals through large investments in advertising campaigns remains a problem facing marketers, who in turn always aspire to achieve effectiveness through this activity, which requires them to search for ways to ensure the effectiveness of the advertising campaigns approved by them, especially in the means of communication. The Jamahiriya, and here it becomes clear the importance of designing advertising campaigns and identifying the methodological and scientific principles and fundamentals in preparing them and ensuring their effectiveness. An important result that we have reached through this research paper is that ensuring the effectiveness of advertising campaigns is essentially linked to the commitment of those in charge of preparing them to a clear communication and advertising strategy. Milestones and objectives, and supporting the latter with an advertising industry based on creativity, and implementing them in attractive ways in terms of content, not to mention the necessity of adopting quantitative and qualitative methods to determine the extent of achieving objectives and exploiting the resources harnessed according to what was planned.

الكلمات المفتاحية

الإعلان، الحملات الإعلانية، الفعالية. وسائل الاتصال المكتوبة و السمعية البصرية Advertising; Advertising Compaigns; Effectiveness; Written and audio-visual communication