مجلة إدارة الأعمال والدراسات الاقتصادية
Volume 9, Numéro 2, Pages 45-58
2024-01-18

قياس الأداء التسويقي في العصر الرقمي

الكاتب : جداوي أمال . بهاز لويزة .

الملخص

تسعى المؤسسات منذ نشأتها إلى البقاء والاستمرار في السوق، ثم النمو والتوسع، لذا تقوم بتسطير أهداف واضحة قصيرة وطويلة المدى وتحديد مسارات لتحقيقها. ومع انتشار التسويق الرقمي وجب وضع واعتماد مؤشرات قياس حديثة تتناسب معه، وذلك لمعرفة مدى جدوى الاستراتيجيات التسويقية الرقمية وضمان تصحيح الانحرافات في الوقت المناسب. وللاحاطة بجوانب الموضوع تطرقنا في هذه الورقة إلى الأداء التسويقي من حيث التعريف، الخصائص، الأهمية، مستويات الأداء التسويقي والرقابة التسويقية، ثم التسويق الرقمي، تعريفه، أهميته، ممارساته في B2B وB2C، والوسائط المتاحة، فمؤشرات الأداء التسويقي، تعريفها، أهميتها، شروط فاعليتها لنصل في الأخير إلى ذكر أهم مؤشرات الأداء الرئيسية للتسويق الرقمي. Institutions, since their inception, seek to survive and continue in the market, then grow and expand, so they set clear short and long-term goals and define paths to achieve them. With the spread of digital marketing, it is necessary to develop and adopt modern measurement indicators commensurate with it, in order to know the feasibility of digital marketing strategies and ensure correcting deviations in a timely manner. In order to take note of the aspects of the subject, we have discussed in this paper the marketing performance in terms of definition, characteristics, importance, levels of marketing performance and marketing control, then digital marketing, its definition, importance, practices in B2B and B2C, and the available media, then marketing performance indicators, their definition, importance, and conditions for their effectiveness. Finally, the most important Marketing KPIs.

الكلمات المفتاحية

الأداء التسويقي ; التسويق الرقمي ; مؤشرات الأداء الرئيسية للتسويق ; marketing performance ; digital marketing ; marketing key performance indicators (KPIs)