مجلة الجامع في الدراسات النفسية والعلوم التربوية
Volume 8, Numéro 2, Pages 399-420
2023-12-07

فعالية برنامج تقييم مهارات اللغة و التعلم الأيبلز في تنمية الأداء البصري عند أطفال اضطراب طيف التوحد

الكاتب : عصماني رشيدة .

الملخص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على فاعلية برنامج تقييم المهارات اللغوية والتعليمية - الايبلز - في تنمية الأداء البصري عند ذوي اضطراب طيف التوحد . أجريت الدراسة على عينة من أطفال ذوي اضطراب طيف التوحد المتواجدين بالمركز النفسي البيداغوجي بتجلابين بولاية بومرداس.و المتكونة من (6) أطفال من الفئة العمرية (4 ــــ 7) سنوات اختيروا بطريقة قصدية. طبق عليهم مقياس الأداء البصري الذي يعتبر المجال الثاني من مجالات برنامج الأيبلز،و بالتالي فالمنهج المستخدم هو المنهج شبه التجريبي (القياس القبلي و القياس البعدي )،وبعد تحليل النتائج توصلنا إلى ما يلي: - وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أطفال العينة في القياس القبلي والبعدي على اختبار الأداء البصري لصالح القياس البعدي . - وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أفراد العينة في القياس القبلي والبعدي على اختبار الأداء البصري تبعا لمتغير مستوى الذكاء . abstract: The current study aimed to identify the effectiveness of Language and learning SkillsAssessmentprogram (Ablls-R) in developing visual performance for people with autism spectrum disorder. The study was conducted on a sample of children with autism spectrum disorder who are present at the Psychological and Pedagogical Center in Jalabin, Boumerdes Province. It consisted of (6) children in the age group (4-7) years, who were deliberately selected. The visual performance scale was applied to them, which is the second field of the (ABLLS-R)program. Therefore, the method used is the semi-experimental approach (pre-measurement and post-measurement). After analyzing the results, we reached the following There are statistically significant differences between the mean scores of the sample children in the pre and post measurement on the visual performance test in favor of the post measurement. - There are statistically significant differences between the mean scores of the respondents in the pre and post measurement on the visual performance test, according to the variable of intelligence level. Keywords: Language and learning skills assessment program(ABLLS-R)- visual performance, autism spectrum disorder

الكلمات المفتاحية

برنامج تقييم مهارات اللغة و التعلم الأيبلز ; الأداء البصري ; اضطراب طيف التوحد