مجلة الحكمة للدراسات التربوية والنفسية
Volume 11, Numéro 4, Pages 7-23
2024-01-28

دور مستشار التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني في التقليل من ظاهرة التسرب المدرسي من وجهة نظر تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي –دراسة ميدانية-

الكاتب : عصماني رشيدة .

الملخص

رتاينا من خلال الدراسة التعرف على دور مستشار التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني في التقليل من ظاهرة التسرب المدرسي من وجهة نظر تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي، ومن أجل ذلك استخدمنا المنهج الوصفي التحليلي،فطبقنا استبيان على عينة متكونة من (120)تلميذا و تلميذة في ثانوية معاتقة، و التي تم اختيارها بطريقة عشوائية. و بعد تحليل النتائج توصلنا الى أنّ : - للخدمات التوعوية دور فعال في التقليل من ظاهرة التسرب المدرسي لدى تلاميذ التعليم الثانوي. -للخدمات النفسية دور فعال في التقليل من ظاهرة التسرب المدرسي لدى تلاميذ التعليم الثانوي. -للخدمات التربوية دور فعال في التقليل من ظاهرة التسرب المدرسي لدى تلاميذ التعليم الثانوي. Abstract: Through the study, we wanted to identify the role of the guidance counselor and school and vocational guidance in reducing the phenomenon of school dropout from the point of view of secondary school students. To do this, we used the descriptive and analytical approach, so we applied a questionnaire to a sample consisting of (120) male and female students in a secondary school. Which was chosen randomly. After analyzing the results, we concluded that:Awareness services have an effective role in reducing the phenomenon of school dropout among secondary school studentsPsychological services have an effective role in reducing the phenomenon of school dropout among secondary school students.Educational services have an effective role in reducing the phenomenon of school dropout among secondary school students Keywords: School and vocational guidance counselor, school dropout

الكلمات المفتاحية

التسرب المدرسي ; مستشار الت ; جيه المدرسي