المفكر
Volume 7, Numéro 1, Pages 308-321
2023-06-17

الفكر المسرحي الجامعي من التبعية إلى تحرر الأنساق.

الكاتب : ابرادشة سوسن .

الملخص

يعتبر المسرح الجامعي أهم متنفس للطلبة الجامعيين المهتمين بالفن والإبداع المسرحي، على الرغم من أنه لم يحظ بالاهتمام والتقدير إلا أنّه عمل على عكس واقع الشباب الجامعي الذي تحرر من التبعية الفكرية والثقافية في طرحه لمواضيع مغايرة عن السابق، وخوضه تجارب جديدة تتماشى ومستجدات الحياة التي بات يعيشها. بناءً على هذا؛ آثرنا البحث في الفرق المسرحية الجامعية لنقوم بدراسة موضوعاتية وفنية على إحدى نماذجها، وهو ما قادنا نحو فرقة "نادي الصقور" الممثلة عن المركز الجامعي تيبازة لإعطاء لمحة عن قضايا المسرح الجامعي بالجزائر. Abstract: University theater is the most important outlet for university students interested in theatrical art and creativity, although it did not receive attention and appreciation, but it worked in contrast to the reality of university youth, who were freed from intellectual and cultural dependence in presenting topics different from the previous one, and entering new experiences in line with the developments of the life they are living. We chose to research university theater groups to conduct a thematic and artistic study on one of their models, which led us to the "Falcons Club" troupe, represented by the University Center in Tipaza, to give an overview of the issues of university theater in Algeria.

الكلمات المفتاحية

النصوص المسرحية ; تحرر الأنساق ; النمطية ; الإبداع ; التبعية الفكرية ; Theatrical texts ; intellectual dependence ; stereotypes ; liberation of formats ; creativity