الناصرية
Volume 14, Numéro 2, Pages 82-151
2023-12-31

ديستوبيا العلاقات من خلال المرجعيّات الثّقافيّة لرواية "أربعون عاما في انتظار إيزابيل" –مقاربة تأويليّة-

الكاتب : صايبة سعاد .

الملخص

يتّسم الأدب المابعد حداثي على وجه الخصوص، بزخمه الخطابي، يسعى فيه الخطاب لأن يؤسّس للأفكار والمعايير والقيم أو ينقضها، وهو ما نلمسه في رواية"أربعون عاما في انتظار ايزابيل" لسعيد خطيبي. قارئها يستشعر نقدها لمرحلة زمنيّة بعينها، من خلال ما تتضمّنه من خطابات، عبر تجسيد عدد هائل من العلاقات الاجتماعيّة والعاطفيّة والجسديّة والسّياسيّة والدّينيّة والتّاريخيّة، تنضوي جميعها تحت مظلّة ثنائيّة "الأنا والآخر" على نحو لافت، كالعلاقة التي بين المرأة والرّجل، بين المرأة والمرأة، بين الرّجل والرّجل، بين الجزائري والفرنسي، بين المركز والهامش، بين السيّد والتّابع، بين الشّرقي والغربي، بين الفرد والسّلطة. اشتغلت البنية السّرديّة فيها على رسم الشّخصيّات، وبناء معالمها بتوظيف مرجعيات ثقافيّة مختلفة، متّكئة أكثر على الشّعبيّة منها، كالعاميّة والأشكال التّعبيريّة، والتّمثيل لعلاقة الأنا بالآخر، والقيام بضرب من الموازاة بين صورة الثّنائيّة في الثّقافة الشّعبيّة والمجتمع في الزّمن الماضي، أيّام الاستعمار الفرنسي وحملات الاستشراق، وفي الزّمن الحاضر مطلع التّسعينات. وتركّز بشكل لافت على وضعيّة الآخر الغربي محاطا بالأنا العربيّة/البوسعاديّة، من خلال الكشف عن عوالمهما السريّة الأكثر سوادا، وعرضها عارية تسبح في فضاءات ديستوبيّة. فما طبيعة هذه العلاقات؟ وهل قدّمها العمل الرّوائي برؤية واحدة أم برؤى متعدّدة؟ Postmodern literature is characterized by the nature of its own discourses, as it seeks to establish ideas, standards, and values, or refute them, which we see in the novel “Forty Years Waiting for Isabelle” by SaId Khatibi. Its reader senses its criticism of a particular period of time, through the discourses it contains, through the embodiment of a huge number of social, emotional, physical, political, religious and historical relations, all of which fall under the umbrella of the binary “me and the other” in a remarkable way, such as the relationship between a woman and a man, between a woman and a woman, Between the man and the man, between the Algerian and the French, between the center and the periphery, between the master and the vassal, between the eastern and the western, between the individual and the power. The narrative structure worked on drawing the characters and building their features by employing different cultural references, relying more on the popular ones, such as slang and expressive forms, and representing the relationship of the ego with the other, and making a parallel between the image of the duality in popular culture and society in the past, the days of French colonialism and the Orientalist campaigns At the present time, in the early nineties. It focused remarkably on the situation of the Western other surrounded by the Arab / Al-Busaadi ego, by revealing their darkest secret worlds, and displaying them naked swimming in dystopian spaces. What is the nature of these relationships? Did the novelist present it with a single vision, or with multiple visions?

الكلمات المفتاحية

الثقافة ; الأنا ; الآخر ; سرد ما بعد حداثي ; مابعد الاستعمار ; ديستبيا