إدارة
Volume 29, Numéro 1, Pages 7-20
2022-06-30

مرتكزات التحول الرقمي وعلاقتها في تحسين جودة الخدمات الحكومية المقدمة في وزارة الداخلية الفلسطينية - المحافظات الشمالية

الكاتب : أ. تمارا أحمد أشقر .

الملخص

هدفت الدراسة إلى التعرف على مرتكزات التحول الرقمي وعلاقتها في تحسين جودة الخدمات الحكومية المقدمة في وزارة الداخلية الفلسطينية، وقد اعتمد لإجراء الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة: (وجود موافقة بدرجة كبيرة على التحول الرقمي، جودة الخدمة المقدمة في وزارة الداخلية، وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين التحول الرقمي وجودة الخدمة في وزارة الداخلية الفلسطينية، و عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات المبحوثين حول تحسين جودة الخدمات تعزى إلى الجنس، العمر، سنوات الخدمة في مجال العمل، المسمى الوظيفي و أوصت الدراسة على العمل باستمرار نحو وضع سياسات وتوجهات استراتيجية محددة مستندة على التحليل البيئي داخليا وخارجيا بحيث تمكنها من تبني التحول الرقمي وممارسته عمليا على الأرض، وتطوير رؤية ورسالة وأهداف الوزارة، خاصة فيما يخص التحول الرقمي وتحسين جودة الخدمات المقدمة، استحداث وحدة إدارية ضمن الهيكل التنظيمي مهمتها إجراء كافة عمليات التحول الرقمي في الوزارة ومتابعة مستويات جودة الخدمات فيها. The study aimed to identify the foundations of digital transformation and its relationship to improving the quality of government services provided in the Palestinian Ministry of Interior . The researcher used the descriptive-analytical approach The most important findings of the study: There is a high degree of approval for digital transformation and service quality in the Ministry of Interior There is a statistically significant relationship between the digital transformation and service quality in the Ministry of Interior. There were no statistically significant differences between the responses of the respondents on service quality about improving the quality of services due to (gender, age, years of service in The current field of work, job title). The study recommended to work continuously towards setting specific policies and strategic directions based on environmental analysis internally and externally so as to enable it to adopt digital transformation and practice it practically on the ground, and to develop the ministry’s vision, mission and objectives, especially with regard to digital transformation and improving The quality of the services provided, the creation of an administrative unit within the organizational structure of the ministry, whose mission is to carry out all digital transformation processes in the ministry and to follow up the levels of quality of services.

الكلمات المفتاحية

التحول الرقمي، الجودة، جودة الخدمة، وزارة الداخلية الفلسطينية. Digital transformation, quality, quality of service, Palestinian ministry of Interior.