مجلة روافد للدراسات و الأبحاث العلمية في العلوم الاجتماعية والإنسانية
Volume 7, Numéro 3, Pages 408-432
2023-12-01

فاعلية الذات المهنية لدى أساتذة التعليم المتوسط وأثرها على التحصيل الدراسي للتلاميذ (دراسة ميدانية بمتوسطات سيدي بلعباس)

الكاتب : موفق عبد الحليم . يونس جميلة .

الملخص

يهدف هذا البحث الى الكشف عن فاعلية الذات المهنية لدى أساتذة التعليم المتوسط ومدى انعكاس مستوياتها على التحصيل الدراسي للتلاميذ، وذلك باستخدام المنهج الوصفي المقارن، حيث تم تصميم مقياس للحصول على البيانات المطلوبة أين تم تطبيقه على عينة قوامها (100) أستاذ من المتوسطات المتواجدة بمدينة سيدي بلعباس، وقد تم التوصل الى النتائج التالية: يوجد تأثير لفاعلية الذات المهنية لدى أساتذة التعليم المتوسط على التحصيل الدراسي للتلاميذ– وجود فروق في مستوى فاعلية الذات المهنية لدى الأساتذة تعزى لمتغير السن لصالح الأساتذة الأصغر سناً. -وجود فروق في مستوى فاعلية الذات المهنية لدى الأساتذة تعزى لمتغير الجنس لصالح الاناث. – عدم وجود فروق في مستوى فاعلية الذات المهنية لدى الأساتذة تعزى لمتغير خبرة. وفي ضوء هذه النتائج تقترح الدراسة مجموعة من التوصيات أهمها تشجيع التلاميذ المتفوقين بالهدايا الرمزية لتحفيز البقية على المنافسة، ضرورة الاتصال الدائم بين الادارة والأسرة والأستاذ والتلميذ، اعطاء الأساتذة كبار السن مكانة مرموقة داخل المؤسسة التعليمية. The purpose of this study is to use a descriptive-comparative approach to explore the efficacy of professional self-concept among middle school teachers and its effects on students' academic progress. A questionnaire was created to collect the essential information, and it was distributed to a sample of 100 teachers from middle schools in Sidi Bel Abbès. The following results were obtained: There is a significant correlation between the effectiveness of professional self-concept among middle school teachers and students' academic achievement. There are differences in the level of professional self-concept among teachers attributed to the variable of age, favoring younger teachers. There are differences in the level of professional self-concept among teachers attributed to the variable of gender, favoring females. There are no differences in the level of professional self-concept among teachers attributed to the variable of experience. In light of these findings, the study provides several recommendations, including providing symbolic rewards to high-achieving students in order to motivate others to compete, the importance of continuous communication between administration, families, and teachers, and providing experienced teachers with a prestigious position within the educational institution.

الكلمات المفتاحية

فاعلية الذات المهنية ; التحصيل الدراسي ; التعليم