دراسات نفسية وتربوية
Volume 16, Numéro 2, Pages 304-319
2023-08-31

التربية والتعليم عند الإمام محمد البشير الإبراهيمي: تحليل للمفهوم والعلاقة

الكاتب : عايد حمزة .

الملخص

ملخص: تمثل التربية و التعليم عند الإمام البشير الإبراهيمي أحد أهم العوامل التي ينبغي مراعاتها للنهضة بالمجتمع، وبناء مواطنين كفيلين بحمل لواء التغيير، وهو ما تبرزه رؤيته التربوية، التي بين من خلالها العلاقة التكاملية الوظيفية بين وظيفتي التربية والتعليم، مع الحرص على أسبقية التربية من جهة وانتقاد الطرائق والأساليب القديمة المعتمدة في ذلك خاصة التلقين. مقدما رؤى أقرب ما تكون إلى النظريات التربوية الحديثة. ما يَنمُّ عن رؤية الإمام المتبصرة الإستشرافية للتربية ودورها في بناء مجتمع جزائري مستقل ومتحضر. Abstract: According to Mohamed Elbachir Elibrahimi, education and raising are one of the most important factors that should be considered to develop the society and build reliable citizens able to carry the banner of change. This is highlighted by his pedagogical theory, which shows that the relationship between education and raising is merely complementary. However, he insists on the priority of raising from one side and criticized the old methods and techniques in teaching by presenting visions close to the modern pedagogical theories. This proves his foresight visionary concerning the importance of raising in building developed and independent society.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: التربية؛ التعليم؛ المفهوم؛ العلاقة؛ التكامل. Keywords : Education, raising, concept, relationship, integration.