سلوك
Volume 9, Numéro 1, Pages 09-30
2023-07-30

المشكلات السلوكية لدى المراهقين بعد جائحة كورونا من وجهة نظر المعلمين

الكاتب : الصوافية جوخة . الصوافي محمد . البوسعيدي هدى .

الملخص

يهدف البحث لقياس درجة التغيرات السلوكية لدى المراهقين بعد جائحة كورونا من وجهة نظر المعلمين تبعا للمتغيرات (فئة المدرسة، موقع المدرسة)، وتحديد السلوكيات (السلبية، والايجابية) لديهم، كما أن البحث يناقش مقترحات المعلمين لموضوع السلوكيات الشائعة لدى المراهقين بعد جائحة كورونا. أتبع الباحثون المنهج الوصفي من خلال أستخدام أداة المقابلة على عينة مكونة من (184) معلم ومعلمة من مدارس الحلقة الثانية ومدارس التعليم ما بعد الأساسي بمحافظة شمال الشرقية في سلطنة عمان، إذ خلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج منها: أن درجة التغيرات السلوكية لدى المراهقين بعد جائحة كورونا من وجهة نظر المعلمين جاءت أن أعلى نسبة من المستجيبين (48,1%) قد ذكرت وجود تغييرات بدرجة كبيرة، فيما ذكر (34,1%) أن التغييرات كانت بدرجة متوسطة، في حين يرى (4,3%) عدم وجود تغييرات. وأنه لا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجة تغير سلوكيات الطلبة تبعا للمتغيرات (فئة المدرسة، موقع المدرسة). فقد أشار المعلمون عينة الدراسة أن أكثر ثلاث سلوكيات سلبية تم رصدها لدى الطلبة بعد جائحة كورونا هي على التوالي: ضعف الدافعية والاهمال الدراسي، والتنمر اللفظي، والتأثر بمواقع التواصل الاجتماعي. في حين أشار المعلمون عينة الدراسة أن السلوكيات الايجابية كانت أقل من الايجابية، حيث أن أكثر ثلاث سلوكيات إيجابية تم رصدها لدى الطلبة بعد جائحة كورونا هي على التوالي: استخدام التقنية والتكنولوجيا في التعلم، والاهتمام بالنظافة الشخصية، والتعاون. The purpose of the study is to quantify the extent of behavioral changes in teenagers following the Corona pandemic from the perspective of teachers, depending on the factors (School category, School location), and to identify the behaviors (both, Positive and Negative) they exhibit. The researchers used the interview tool on a sample of (184) male and female teachers from second cycle schools and post-basic education schools in Al Sharqiyah North Governorate in the Sultanate of Oman, adhering to the descriptive method. Teachers' perspectives on the Corona pandemic were disclosed to show that most respondents (48.1%) said there had been significant changes, followed by (34.1%) and (4.3%) who said there had been only minor or no changes. Additionally, the degree to which students' behavior changed in response to the variables did not vary in a statistically significant way (school category, school location). The five most detrimental behaviors observed in students following the Corona pandemic, according to the study sample's teachers, are, in order: Lack of motivation, Academic neglect, Verbal harassment, Influence of social media, Imitation, Phone and electronics addiction, Distraction, and Poor concentration. The five most positive student behaviors that were observed after the Corona pandemic are, in order: Interest in personal hygiene, Cooperation, Self-learning, Access to news and developments (General knowledge), and use of technology and technology in learning. However, the study sample of teachers showed that positive behaviors were less than positive. The teachers suggested several recommendations for the community and the school to deal with the behavioral issues of students after the Corona pandemic, such as Educating the family about parenting techniques and dealing with teenagers in light of life changes, Paying attention to developing self-reliance and Responsibility skills, especially with regard to education, and rationing and monitoring the family's use of the phone and the internet by teenagers.

الكلمات المفتاحية

المشكلات السل ; كية ; المراهقين ; جائحة ك ; ر ; نا ; المعلمين