مجلة طبنـــة للدراسات العلمية الأكاديمية
Volume 6, Numéro 1, Pages 1885-1909
2023-06-24

أثر استخدام استراتيجية التدريس التبادلي على التحصيل الدراسي وإثارة الدافعية لدى طلبة قسم التربية البدنية والرياضية سطيف 2.

الكاتب : زراري حمزة .

الملخص

هدفت الدراسة الى التعرف على أثر استخدام استراتيجية التدريس التبادلي على التحصيل الدراسي واثارة الدافعية لدى طلبة سنة ثانية ليسانس، مقياس القياس والتقويم. استخدم الباحث المنهج التجريبي، حيث تم تطبيق أدوات الدراسة على عينة مؤلفة من (70) طالب سنة ثانية ليسانس بمعهد التربية البدنية والرياضية تتم اختيارها بطريقة قصدية، وقد تم توزيع الطلبة عشوائيا على مجموعتين: مجموعة تجريبية التي تكونت من (34) طالب ودرست باستخدام استراتيجية التدريس التبادلي، ومجموعة ضابطة التي تكونت من (36) طالب درست بالطريقة الاعتيادية. ولتحقيق أهداف الدراسة تم اعداد أدوات الدراسة التي تكونت من اختبار تحصيلي مكون من (28) فقرة، ومقياس الدافعية لقياس دافعية الطلبة نحو المادة مكون من ( 24) فقرة، وتم التأكد من صدق أدوات الدراسة وثباتها، وقد اظهرت نتائج الدراسة ان استخدام استراتيجية التدريس التبادلي من طرف الاساتذة له أثر على زيادة التحصيل الدراسي لدى الطلبة، وأن تبني استراتيجية التعلم التبادلي من طرف الأساتذة وانتهاج تدريسها يخلق اثارة بين المتعلمين وزيادة الدافعية وحب التعلم. وخلق أفكار جديدة . Abstract: The study aimed to identify the impact of the use of the reciprocal teaching strategy on educational attainment and to stir up motivation among second-year students of Sans Scale and calendar. The researcher used the experimental curriculum, where the study tools were applied to a sample of (70) second-year students of Sans institute of physical education and sports selected in a deliberate way The students were randomly divided into two groups: a pilot group of 34 students studied using the reciprocal teaching strategy. And a group of officers made up of 36 students studied in the usual way. To achieve the objectives of the study, the study tools, which consisted of a 28-paragraph learning test, were prepared. And the measure of motivation to measure the motivation of students towards the subject consists of (24) paragraphs, and the sincerity and stability of the study tools have been confirmed , The results of the study showed that the use of the interactive teaching strategy by teachers has an impact on increasing student educational attainment. Adopting a strategy of interactive learning by teachers and pursuing its teaching creates excitement among learners, increased motivation, love of learning, and the creation of new ideas.

الكلمات المفتاحية

التدريس التبادلي ; التحصيل الدراسي ; دافعية التعلم