المعيار
Volume 27, Numéro 4, Pages 669-679
2023-06-05

أدب الطفولة الحدود والمفاهيم

الكاتب : العايب احمد . رماش عائشة .

الملخص

تسعى هذه الدراسة إلى الكشف عن هوية الخطاب الأدبي الموجه للطفل، بوصفه بنية فنية مميرة ذات أنماط شديدة التباين، مما يفرض انفتاح هذا النمط من الكتابة على العديد من المفاهيم والتصورات القائمة على مبدأ التعالق والتشابك مع ثقافة الطفل ووسائط أدب الطفل، وأدب الكبار، مما يضفي على هذا الجنس الأدبي نوعا من الغموض والالتباس. وحاصل ما يبدو لنا أن أدب الطفولة يتخذ أشكالا متعددة تقدم قاسما مشتركا مع ثقافة الطفل ووسائط أدب الطفل، ومهما يكن فإن أدب الطفولة بمختلف أشكاله وألوانه ليس سوى مجرد تقليد خافت لأدب الكبار لاسيما على مستوى البنية الشكلية. This study seeks to reveal the literary discourse's identity directed to the child, as a distinctive artistic structure with very different patterns, which imposes the openness of this writing's style to many concepts and perceptions based on the principle of interdependence and intertwining with the child’s culture and the media of children’s literature, and adult literature, which gives this literary genre kind of ambiguous and confusion what seems to us is that childhood literature takes multiple forms that present a common denominator with the child’s culture and the media of children’s literature. Whatever it is, childhood literature in its various forms and colors is nothing but a faint imitation of adult literature, especially at the level of formal structure.

الكلمات المفتاحية

أدب الطفل، ثقافة الطفل، وسائط أدب الطفل، أدب الكبار، المفاهيم والتصورات. ; Keywords: children's literature, children's culture, children's literature media, adult literature, concepts and perceptions.