آفاق علمية
Volume 15, Numéro 2, Pages 488-506
2023-06-03

التفكيك في النقد المغاربي، قراءة في أعمال محمد بكاي Deconstruction In Maghreb Criticism, Reading In The Works Of Mohammed Bekkaye

الكاتب : مجاهد وسيلة . قرقوى بدرة .

الملخص

انتقل التفكيك من البيئة النقدية الغربية إلى البيئة النقدية المغاربية، وقد ساهم في هذا التنقل والتلقي عدة نقاد ومترجمين، يعد محمد بكاي واحدا منهم، لذلك سعينا في مقالنا هذا إلى تتبع مسار التفكيك من البيئة الغربية إلى نظيرتها المغاربية محاولين تغطية ظروف استقباله. لكل ناقد طريقته ووسيلته في التعرف على التفكيك وتلقيه، وقد تمثلت طريقة محمد بكاي في قراءته لأعمال دريدا بلغاتها الأم، ثم التأليف حوله، محاولا منح القارئ والباحث المغاربي زبدة ما توصل إليه من خلال تجربته مع التفكيك. حاول محمد بكاي مقاربة نصوص دريدا والاقتراب منها بوسائلها، فاختار مقولة الشبحية التي شغلت جل فكر دريدا، كنقطة انطلاق، وكخريطة سهّلت عليه عملية التوغل في المتاهة الدريدية. The deconstruction moved from the western monetary environment to the Maghreb monetary environment, and several critics and translators contributed to this movement and reception, Mohammed Bekkaye being one of them. Therefore, in our article, we sought to trace the path of deconstruction from the western environment to its Maghreb counterpart, trying to cover the conditions of his reception. Each critic has his own way and means of recognizing and receiving deconstruction, and Mohammed method was to read Derrida's works in their mother tongue, then compose around him, trying to give the Maghreb reader the butter he had reached through his experience with deconstruction. Bekkaye tried to approach the texts of Derrida and approach them through their means, so he chose the notion of ghostly, which occupied most of Derrida's thought, as a starting point, and as a map that made it easier for him to penetrate into the Druidian maze.

الكلمات المفتاحية

التفكيك؛ النقد المغاربي؛ محمد بكاي؛ الشبحية؛ جاك دريدا. ; Deconstruction; Maghreb criticism; Mohammed Bekkaye; Ghostia; Jacques Derrida.