مجلة العلوم القانونية والاجتماعية
Volume 8, Numéro 2, Pages 1271-1280
2023-06-01

فلسفة الإصلاح التربوي عند عبد الحميد ابن باديس Philosophy Of Educational Reform At Abdul Hamid Ibn Badis

الكاتب : بومانة محمد .

الملخص

تباينت اتجاهات المقاومة الفكرية للاستعمار الفرنسي في الجزائر خلال النصف الأول من القرن العشرين ، ففريق ناضل من أجل الاستقلال التام عن فرنسا ، بينما اختار فريق آخر طريق الاندماج فيها ، في حين اختارت فئة من الجزائريين طريق الإصلاح الاجتماعي و التربوي كسبيل لابد من سلكه للوصول إلى المبتغى و هو نيل الحرية و الاستقلال . و يعد عبد الحميد ابن باديس رائد الاتجاه الإصلاحي في الجزائر ، فقد توصل – ومعه مجموعة من علماء الأمة – إلى أن السبيل الصحيح لنيل الاستقلال – حتى و إن كان طويلا - هو إصلاح حال الجزائريين اجتماعيا و تربويا بعدما انتشر بينهم الجهل و الخرافات التي استغلها المستعمر في تثبيت دعائمه ، فالسبيل السليم لتحرير الوطن هو تحرير العقول و الأذهان . The trends of intellectual resistance to French colonialism varied in Algeria during the first half of the twentieth century. One group struggled for complete independence from France, while another group chose the path of integration with it, while a group of Algerians chose the path of social and educational reform as a way that must be taken to reach the goal. It is the attainment of freedom and independence. And Abdul Hamid Ibn Badis represents the pioneer of the reformist trend in Algeria, as he reached - along with a group of scholars of the nation - that the correct way to achieve independence - even if it was long - is to reform the situation of Algerians socially and educationally after ignorance and superstitions spread among them that were exploited by the colonizer In consolidating its foundations, the right way to liberate the homeland is to liberate the minds.

الكلمات المفتاحية

التربية ، الاصلاح ، العلم ، الاستعمار ، الهوية