مجلة العلوم القانونية والاجتماعية
Volume 8, Numéro 2, Pages 568-580
2023-06-01

السلطة التربوية في العملية التعليمية في ظل المقاربة بالكفاءات The Educational Authority In The Educational Process Under The Competencies Approach

الكاتب : عباسي أحمد . عويسي كمال .

الملخص

الملخص أخذت السلطة التربوية للأستاذ في ضوء بيداغوجيا التدريس بالكفاءات، تصورا جديدا قائم على رؤية بيداغوجية حديثة تنظر للأستاذ على أنه منظم للفعل التربوي، ومرشد للمتعلم باعتباره محور العملية التعليمية وشريك فعال في بناء تعلماته. ولتحقيق أهداف العملية التعليمية تظهر السلطة التربوية للأستاذ في شكل إجراءات وقواعد ضرورية للفعل التربوي، شرط الابتعاد عن التسلط وذلك بانتهاج الأساليب الديمقراطية والتوجيهية الإرشادية التي تساعد على بناء علاقة بيداغوجية، تشاركية وتفاعلية بين الأستاذ والمتعلم، تساهم في ضمان مخرجات تعليمية على المستوى المعرفي والقيمي والسلوكي. Abstract The teacher's educational authority, in the light of the pedagogy of teaching with competencies, took a new vision based on a modern pedagogical vision that considers the teacher as an organizer of the educational act, a guide for the learner as the focus of the educational process and an effective partner in building his learnings. In order to achieve the goals of the educational process, the teacher's educational authority appears in the form of necessary procedures and rules for educational action, a condition of moving away from authoritarianism by adopting democratic methods and directive guidance that help build a pedagogical, participatory and interactive relationship between the teacher and the learner, which contributes to ensuring educational outcomes at the cognitive, value and behavioral levels.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: السلطة التربوية، الأستاذ، المتعلم، المقاربة بالكفاءات، المخرجات التعليمية. ; key words :Educational authority, teacher, learner, competencies approach, educational outcomes.