مجلة السراج في التربية وقضايا المجتمع
Volume 5, Numéro 2, Pages 267-285
2021-06-07

نظرية الجشطالت وتطبيقاتها التربوية في ظل المقاربة بالكفاءات، دراسة تطبيقية في كتاب السنة الخامسة ابتدائي بالجزائر. Gestalt Theory And Its Educational Applications In Light Of The Approach To Competencies, An Applied Study In The Fifth Year Of Primary School In Algeria.

الكاتب : بحة فتحي .

الملخص

ملخص: تبدو المناهج التعليمية الحديثة في العالم أجمع في مسيس الحاجة إلى نظريات وتجارب عملية حقيقية وأفكار نيرة لتستأنس بها وتتزود منها بما يمكن أن يجعل من العملية التعليمة أداة فاعلة في تحقيق الأهداف النوعية. وعليه سنعكف من خلال هاته المداخلة على اختبار مدى جدوى تطبيق "نظرية الجشطالت" الألمانية في تحسين كفاءة المناهج التربوية والتعليمية الجزائرية المعاصرة، وذلك أنه وفي ظل المقاربة التعليمية الجديدة والتي تعتمد مبدأ الكفاءات أساسا لبناء التعلمات، فإن الإفادة من هاته النظرية يبدو أمرا مشروعا جدا للإسهام بشكل ما في تفعيل العملية التعليمية وتنشيطها، وجعلها أكثر إثارة ومتعة وأعلى فائدة في تحقيق المراد من عمليات التعليم، وذلك بالاعتماد على ما يمكن للمتعلم نفسه أن يقدمه من إسهام في بناء التعلمات، وبمساعدة بسيطة من المعلم (الموجه) والمشرف العام على العملية التعليمية. ومن هذا كله نطرح التساؤلات الآتية: - ما هو مفهوم نظرية الجشطالت؟ وما هي طبيعتها وخلفياتها الفكرية والمعرفية؟ - وما هي مفاهيم التعلم في ظل هاته النظرية المعرفية وتجاربها؟ - وكيف يمكن توظيف مفاهيم التعلم الجشطالتية في تحسين كفاءات التعليم لمختلف المراحل التعليمية، ولجميع مواد التعليم وأنشطته؟ Through this intervention, we will examine the feasibility of applying the German "Gestalt theory" in improving the efficiency of contemporary Algerian educational and educational curricula, and that, in light of the new educational approach that relies on the principle of competencies as a basis for building instruction, the benefit from this theory seems very legitimate to contribute in a way. What is in activating the educational process and revitalizing it, and making it more exciting, enjoyable, and the highest benefit in achieving the intended educational processes, depending on what the learner himself can make in terms of the contribution to building the learning, and with the simple assistance of the teacher (the guide) and the general supervisor of the educational process. From all this, we raise the following questions: -What is the concept of Gestalt theory? What are its nature and its intellectual and cognitive backgrounds? - What are the concepts of learning in light of this cognitive theory and its experiences? - How can Gestalt learning concepts be employed in improving teaching competencies for all educational levels, and for all educational materials and activities?

الكلمات المفتاحية

الجشطالت؛ الاستبصار؛ الفهم؛ حل المشكلات؛ التعلم. ; Gestalt; Clairvoyance; Understanding; Problem Solving; Learning