التكامل الاقتصادي
Volume 11, Numéro 3, Pages 39-53
2023-03-31

تسويق الموارد البشرية كآلية لإرضاء العميل الخارجي -دراسة حالة مؤسسة نفطال المصلحة التجارية-

الكاتب : الوافي خالد .

الملخص

هدفت الدراسة إلى اختبار علاقة تسويق الموارد البشرية من حيث (توظيف الموظفين ، الاتصال بين الموظفين ، تدريب وتكوين الموظفين ، تفويض الموظفين ، تحفيز الموظفين .) على إرضاء العميل الخارجي ، في مؤسسة نفطال (المديرية التجارية الجزائر غرب ) . واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي ، تم استخدام استبيان تم توزيعه على عينة ميسرة مكونة من 90 موظف وزبون . أكدت نتائج الدراسة أن كل من توظيف الموظفين ، تدريب وتكوين الموظفين ، تحفيز الموظفين له أثر إيجابي مباشر على رضا العميل الخارجي بينما كل من الاتصال بين الموظفين ، تفويض الموظفين ، ليس له أثر مباشر على رضا العميل الخارجي .وتوصي الدراسة باعتماد استراتيجية تخص تسويق الموارد البشرية و جعلها أولوية من بين أعمال المؤسسة ، والاهتمام بالعميل الداخلي (الموظف) للحصول على رضا العميل الخارجي The study aimed to test the relationship of marketing human resources in terms of (hiring employees, communication between employees, training and forming employees, delegating employees, motivating employees.) to satisfy the external customer, in the Naftal Corporation (Commercial Directorate Algeria West). The study relied on the analytical descriptive approach. A questionnaire was used and distributed to a soft sample of 90 employees and customers. The results of the study confirmed that the recruitment of employees, training and formation of employees, and motivation of employees have a direct positive effect on the satisfaction of the external client, while each of the communication between employees, delegation of employees, has no direct effect on the satisfaction of the external customer. The study recommends the adoption of a strategy for marketing human resources And making it a priority among the business of the institution and taking care of the internal customer (the employee) to obtain the satisfaction of the external Customer

الكلمات المفتاحية

تسويق ; رضا ; ولاء ; عميل داخلي ; عميل خارجي