افاق فكرية
Volume 11, Numéro 1, Pages 223-237
2023-05-05

نماذج للصوت الحروالمقاوم

الكاتب : حيمر حسين .

الملخص

تكمن أهمية قراءة إدوارد سعيد (1935 - 2003) لعمل فانون في نظرية الخطاب ما بعد الاستعمار. وكل هذا حتى لا يتم اختزاله إلى مجرد شرس مناهض للاستعمار وحليفه القولون الملون. أصبح فرانتس فانون مرجعا أساسيا للنظرية المذكورة ، بعد أن برع في التحرر من الدراسات التقليدية للاستعمار ، حيث أصبح علامة على فرع فريد ومستقل من المعرفة تحت عنوان: "Fanonisme" أو "Etudes Fanoniennes". ساهم في الانتقال من إنهاء الاستعمار إلى نقد ما بعد الاستعمار. في هذا الانتقال ، يتعمق الباحث ماتيو رينو في كتابه "فرانز فانون: من مناهضة الاستعمار إلى نقد ما بعد الاستعمار" (2011) [5] ، في الموقف الذي احتله فرانتز فانون في دراسات ما بعد الاستعمار في الولايات المتحدة. أمريكا. وفرنسا. من 1960 إلى 1963 ، عاش أحمد في شمال إفريقيا ، وعمل بشكل أساسي في الجزائر حيث انضم إلى جبهة التحرير الوطني الجزائرية وعمل مع فرانز فانون وبعض القوميين الجزائريين الذين كانوا يشنون حربًا ليبرالية ضد الفرنسيين في الجزائر. عُرض عليه الانضمام إلى أول حكومة جزائرية مستقلة ، لكنه رفض ، وفضل العيش كمفكر مستقل. Abstract: The importance of Edward Said (1935 - 2003) reading of Fanon's work lies within the theory of postcolonial discourse; And all of this so as not to be reduced to just a fierce anti-colonialist and his ally, the colorful colon. Frantz Fanon became an essential reference for the aforementioned theory, after he excelled in liberation from the traditional studies of colonialism, as he became a sign of a unique and independent branch of knowledge under the title: "Fanonisme" or "Etudes Fanoniennes", as Contributed to the transition from decolonization to post-colonial criticism. In this transition, scholar Matthieu Renault, in his book "Franz Fanon: From Anti-colonialism to Post-Colonial Criticism" (2011)[5], delves into the position occupied by Frantz Fanon in post-colonial studies in the United States of America. and France. From 1960 to 1963, Ahmed lived in North Africa, working primarily in Algeria where he joined the Algerian National Liberation Front and worked with Franz Fanon and some Algerian nationalists who were waging a liberal war against the French in Algeria. He was offered to join the first independent Algerian government, but he refused, preferring to live as an independent thinker. Abstract:

الكلمات المفتاحية

Edward Saïd, Frantz Fanon, Ahmad Iqbal, Colonial, Intelectual, Libération ; إدوارد سعيد، فرانز فانون، أحمد إقبال، الكولونيالية، التحرر، المثقف.