مجلة المجتمع والرياضة
Volume 6, Numéro 1, Pages 301-310
2023-02-23

الضبط الذاتي لدى تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي دراسة ميدانية بمدينة ورقلة

الكاتب : بن الصيد صالح . دبابي بوبكر .

الملخص

ملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة درجة الضبط الذاتي لدى تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي، وقد تكونت عينة الدراسة من (244) تلميذا وتلميذة، من تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي بمدينة ورقلة المسجلين في السنة الدراسية 2020/2021 تم اختيارهم بطريقة عشوائية من المجتمع الأصلي، كما اعتمدنا في جمع البيانات على مقياس الضبط الذاتي الذي قمنا بإعداده لهذا الغرض. وتم التأكد من الخصائص السيكومترية للمقياس، وتمت المعالجة الإحصائية للبيانات بغية اختبار فرضيات الدراسة، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: 1-درجة الضبط الذاتي لدى تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي مرتفعة. 2-لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الضبط الذاتي للتلاميذ تعزى للجنس. Abstract: The current study aimed to know the degree of self-control among pupils of the fourth year of primary school, to achieve the study objectives. The descriptive approach was used, The study sample consisted of 244 fourth year primary school pupils of different genders in Ouargla city, who are registered in the 2020/2021 scholar year, they were randomly, selected from the original population, we relied in collecting data on the self-control scale that we prepared for this purpose. The psychometric properties of the scale were ascertained, and the data was statistically processed in order to test the hypotheses of the study, the study reached the following results: 1-The degree of self-control among the fourth-year primary school pupils is high. 2- There are no statistically significant differences in the pupils. self-control due to gender. Keywords: self-control; fourth year primary school pupils.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: ضبط ذاتي؛ تلاميذ سنة رابعة ابتدائي. ; Keywords: self-control; fourth year primary school pupils.