مجلة المجتمع والرياضة
Volume 6, Numéro 1, Pages 243-254
2023-02-23

دور الإرشاد النفسي في علاج مشكلات المراهقة بالمرحلة الثانوية

الكاتب : بوحميدة نصر الله . بن نويوة سعيد .

الملخص

تولي التربية الحديثة كل الاهتمام للمتعلم حيث لم يبق التركيز منصبا على تنمية الجوانب المعرفية فقط، إنما أصبح الاهتمام والرعاية يشملان الجوانب النفسية والوجدانية والعلائقية والاجتماعية، من أجل صناعة أجيال تتمتع بالصحة النفسية من ناحية، والكفاءة العلمية والمهارة المهنية من ناحية أخرى، ولتحقيق ذلك تطورت خدمات الإرشاد والتوجيه. وتزيد الحاجة إلى هذه الخدمات في مرحلة المراهقة التي تواكب تمدرس التلميذ في المرحلة الثانويةـ لما لهذه المرحلة من حساسية وخصوصيات ومميزات عن باقي مراحل العمرية الأخرى، لذا كان من الضروري معرفة خصائصها وتحدياتها بما يساعد التلاميذ على فهم ذواتهم وطبيعة المشكلات التي يتعرضون لها، من أجل مساعدتهم على تحقيق توافقهم النفسي والاجتماعي، وهذا ما يزيد من أهمية تدخل المرشد النفسي لتقديم خدمات ومساعدات إرشادية للتلاميذ الذين يعانون من بعض مشكلات المراهقة. : Modern education pays all attention to the learner, as the focus is no longer focused on developing the cognitive aspects only, but rather attention and care include psychological, emotional, relational and social aspects, in order to create generations that enjoy mental health on the one hand, and scientific competence and professional skill on the other hand, and to achieve this, services have developed Guidance and direction. The need for these services increases in the adolescence stage that accompanies the student’s schooling in the secondary stage, because of this stage of sensitivity, peculiarities and advantages from the rest of the other stages of life, so it was necessary to know its characteristics and challenges in order to help students understand themselves and the nature of the problems they are exposed to, in order to help them To achieve their psychological and social compatibility, and this increases the importance of the intervention of the psychological counselor to provide counseling services and assistance for students who suffer from some problems of adolescence.

الكلمات المفتاحية

إرشاد نفسي ؛ مرشد مدرسي ؛ مراهقة ؛ مرحلة ثانوية