مجلة الشامل للعلوم التربوية والاجتماعية
Volume 5, Numéro 2, Pages 397-411
2022-12-31

مدى مطابقة الاختبارات التحصيلية الفصلية لنماذج اختبارات شهادة التعليم المتوسط

الكاتب : سراوي علي . فرحات فوزي .

الملخص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مدى مطابقة الاختبارات التحصيلية الفصلية في مادة علوم الطبيعة والحياة للسنة الرابعة متوسط لنماذج اختبارات شهادة التعليم المتوسط للمادة، حيث تناولت الدراسة بالتحليل بناء الاختبارات وتصميمها مقارنة بما جاء في دليل بناء الاختبارات. ومن أجل ذلك قام أصحاب البحث بدراسة وصفية تحليلية لعينة شملت 24 اختباراّ تحصيلياّ للفصل الثالث من السنة الدراسية (2021/2022) اعتماداّ على استمارة تحليل مستخلصة من دليل بناء الاختبارات الصادر عن وزارة التربية الوطنية، وتوصلت الدراسة إلى توفر معايير الطباعة بشكل جيد، وتوفر المعايير المتعلقة ببناء الوضعيات بشكل مقبول، مع وجود نقص طفيف راجع إلى تمسك الأساتذة بإدراج الأسئلة المقالية المباشرة خلاف لمتطلبات التقويم في مقاربة الكفاءات. : The current study aimed to identify the extent to which the quarterly achievement tests in the subject of natural and life sciences for the fourth year on average correspond to the models of tests of the certificate of Intermediate Education for the subject, where the study analyzed the construction and design of tests compared to what is stated in the manual for building tests. The authors of the research conducted a descriptive analytical study of a sample of 24 achievement tests for the third semester of the academic year (2021/2022) based on an analysis form extracted from the manual of building tests issued by the Ministry of National Education. The study found that the printing standards are well available, and the standards related to the construction of poses are acceptable, with a slight shortage due to the professors ' adherence to the inclusion of direct essay questions other than the calendar requirements in the competency approach.

الكلمات المفتاحية

اختبارات تحصيلية؛ دليل بناء الاختبارات؛ وضعية تقويمية.