مجلة الباحث في العلوم الانسانية والاجتماعية
Volume 14, Numéro 1, Pages 223-236
2023-02-05

الإتصالات المسؤولة الرقمية والصورة الذهنية في المؤسسات الحديثة خلال جائحة كورونا

الكاتب : زيدان خولة . حدادي وليدة .

الملخص

تسعى المؤسسات الحديثة عبر مختلف عمليات التخطيط الى تنظيم اتصالاتها و توجيهها لأغراض تخدم اهدافها الاساسية ،باعتبار انها المحرك و الرابط و الموجه لسلوك الجماهير الداخلية و الخارجية ،و تعتبر الاتصالات المسؤولة خاصة مع مسايرتها للتكنولوجيا الرقمية ووسائل التواصل الحديثة هي الاكثر اقناعا ،لتشكل بذلك ما يعرف ب"الاتصالات المسؤولة الرقمية" التي تعبر عن النهج المسؤول الحديث و تسعى الى تكوين انطباع ايجابي لدى جماهيرها. و لا شك ان المؤسسة تعمل ضمن مناخ تنظيمي تحدده الظروف ،فتظهر نجاعتها في مدى قدرتها على التعامل مع مختلف الازمات،و تعتبر جائحة كورونا حدثا غير متوقع كان لزاما على مختلف المؤسسات الحديثة مواجهته و استغلاله في تحسين صورتها و كسب ولاء اصحاب المصلحة من خلال الاتصالات المسؤولة عبر الويب. Modern institutions seek, through various planning processes, to organize and direct their communications for purposes that serve their basic objectives, Considering that it is the engine, link, and guide to the behavior of the internal and external audiences Responsible communications, especially with its keeping pace with digital technology and modern means of communication, are considered the most persuasive, thus forming what is known as "digital responsible communications" that expresses the modern responsible approach and seeks to create a positive impression among its audiences. There is no doubt that the institution operates within an organizational climate determined by the circumstances, and its effectiveness appears in the extent of its ability to deal with various crises., And the Corona pandemic is considered an unexpected event that various modern institutions had to confront and exploit to improve their image and Winning stakeholder loyalty through responsible communications across the web.

الكلمات المفتاحية

الاتصالات المسؤولة،الاتصالات المسؤولة الرقمية،الصورة الذهنية.