مجلة علوم الإنسان والمجتمع
Volume 11, Numéro 4, Pages 309-329
2022-12-31

الاغتراب النفسي وعلاقته بتقدير الذات لدى الطلبة الجامعيين بالبليدة 2 Psychological Alienation And Its Relationship Of Self-esteem Among University Students In Blida 2

الكاتب : مرصالي حورية .

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن العلاقة الارتباطية بين الاغتراب النفسي وتقدير الذات لدى الطلبة وكذا التعرف على مستوى الاغتراب النفسي لديهم، وقد تم استخدام المنهج الوصفي، ولجمع البيانات استعمل مقياسين هما: مقياس الاغتراب النفسي من إعداد "هاني أبو عمرة " ومقياس "روزنبيرغ" (1965) لتقدير الذات كما تكونت العينة من 130 طالبا وطالبة من قسم علم النفس بجامعة البليدة 2، كما توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: - توجد علاقة ارتباطية سالبة بين الاغتراب النفسي وتقدير الذات لدى الطلبة. - مستوي الاغتراب النفسي لدى الطلبة مرتفع. This study aimed to reveal the correlation between psychological alienation and self-esteem among students as well as to identify the level of psychological alienation among students. The descriptive method was used. To collect the data, two measures were used: the psychological alienation scale prepared by Hani Abu Amra and the Rosenberg Scale (1965) for self-esteem. The sample consisted of 130 students from the Department of Psychology at Blida University 2. The study also reached the following results: - There is a negative correlation between psychological alienation and self-esteem among students. - The level of psychological alienation among students is high.

الكلمات المفتاحية

الاغتراب النفسي، تقدير الذات.. ; psychological alienation; self-esteem.