مجلة السياق
Volume 7, Numéro 2, Pages 180-194
2022-12-31

ملامح نظريات التعلم من خلال أساليب تحفيظ القرآن الكريم Features Of Learning Theories Through Methods Of Memorizing The Holy Quran

الكاتب : حمودة ميلود .

الملخص

الملخــص: يهدف هذا البحث إلى الكشف عن بعض مبادئ التعلم التي جاءت بها النظريات الحديثة من خلال أساليب تعليم القرآن القديمة، وذلك للتأكيد على مدي النضج الفكري الذي بلغته الحضارة العربية القديمة، واهتمام القائمين على تعليم القرآن الكريم للناشئة باتباع الوسائل والطرق السليمة. فمن بين هذه الأساليب: مبدأ التلقين المعمول في المدارس القرآنية وارتباطه بمسألة المثير والاستجابة عند السلوكيين، ومبدأ التكرار ودوره في ترسيخ المحفوظ من الآيات تقابله عملية التخزين عند السلوكيين، ويتجسد في القراء الجماعية والنغمات الصوتية الناتجة عنها دور الإيقاع الموسيقي في رفع دافعية الأطفال للتعلم وأسلوب التدرج في الحفظ. Abstract: This research aims to uncover some of the learning principles that modern theories came about through the ancient methods of teaching the Qur’an, in order to emphasize the extent of the intellectual maturity of the ancient Arab civilization, and the interest of those in charge of teaching the Noble Qur’an to young people by following the correct means and methods. Among these methods: the principle of indoctrination in force in Qur’anic schools and its connection with the issue of stimulus and response among behaviorists, the principle of repetition and its role in consolidating the memorized verses correspond to the process of storing among the behaviorists, and is embodied in collective reading and the resulting phonemic tones, the role of musical rhythm in raising children's motivation.

الكلمات المفتاحية

كلمات مفتاحية: القرآن؛ نظريات؛ التعلم؛ مبادئ، أساليب ; Key words: Quran; Learning theories; principles; teaching methods.