مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 10, Numéro 3, Pages 55-74
2021-09-02

الخطأ اللغوي مفهومه ومناهج دراسته Linguistic Error Its Concept And Methods Of Studying It.

الكاتب : حمودة ميلود . بوعامر بوعلام .

الملخص

ملخص:يتناول هذا البحث مسألة الخطإ اللغوي من عدة مناحٍ: الاصطلاحي والبيداغوجي واللغوي، ولقد تفطن اللغويون العرب إلى مسألة الخطإ اللغوي مبكرا، فاستنكروها وتصدوا لها، فألفوا المصنفات التي تنبه إلى مواطن الخطأ. من المصطلحات التي شاعت بين العرب القدامى في مؤلفاتهم للدلالة على الأخطاء: التصحيف، والتحريف، واللحن، والرطانة، والغلط، والسهو، وزلة اللسان، والهفوة، والأوهام... والخطأ في المنظور البيداغوجي وسيلة من وسائل التعلم والتكوين والاكتساب، وطريقة إجرائية مهمة لبناء المعرفة الحقيقية، وضرورة طبيعية لا يمكن تفاديها في ميدان التعليم والتعلم. ولقد ظهرت في العصر الحديث مناهج متعددة لتحليل الأخطاء اللغوية، لكل منها نظرته الخاصة للأخطاء اللغوية، وأهدافه المسطرة، وطريقته لتحليلها، وكيفية الكشف عن الصعوبات التي يواجهها متعلم اللغة، من أهما: المنهج التقابلي، ومنهج تحليل الأخطاء. Abstract: This research dealt with the issue of linguistic error, , from several aspects: idiomatic, pedagogical, Arab linguists understood the issue of linguistic mistake early on, so they denounced it and confronted it, so they authored workbooks that alert to the points of mistake. Among the terms that were common among the ancient Arabs in their writings to denote mistakes: correction and distortion, error, omission, slip of the tongue, sloppiness, and delusions.. The error in the pedagogical perspective is one of the means of education, learning and acquisition, and is an important procedural method for building real knowledge, and a natural necessity that cannot be avoided in the field of learning and education. In the modern era, multiple approaches have appeared for analyzing linguistic mistake, each of which has its own view of linguistic mistake, its ruler objective, its method for analyzing them, and how to reveal the difficulties faced by the language learner, the most important of which are: the contrastive approach and the error analysis approach.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الخطأ، اللغوي، بيداغوجيا. ; Key words: error, linguistic, pedagogy.