المجلة المغاربية للمخطوطات
Volume 18, Numéro 1, Pages 327-350
2023-01-01

التنحية و الانتقاء في التربية من آليات التجديد الحضاري في فكر مالك بن نبي

الكاتب : بن سباع صليحة .

الملخص

Algeria-born thinker, sociologist and scholar formulated Malik Ben Nabi a number of mechanisms in different fields of knowledge including but not limited to civilization, encounter development, education, culture, economy , politics , philosophy and history. The aim of the study is to learn to learn about Removal and Selection in Education from Mechanism of Cultural Renewal in the Thought of Malik Bin Nabi order to achieve the equation of civilization(man, time, and soil). The world of ideas, the world of people, the world of things, and the world of the network of social relations, in an effort to build values of education and cultural renewal based on the religious idea and practical culture that represent the moral constitution and the spirit of society. The sociologist Malik Ben Nabi asserts that represent the moral constitution and the spirit of society. The sociologist Malik Ben Nabi asserts that education has a prominent and active role in the renewed human industry. capable of making history المفكر وعالم الاجتماع مالك بن نبي الجزائري الأًصل صاغ جملة من الآليات في حقول معرفية مختلفة نذكر منها على سبيل المثال لا الحصر : الحضارة ،الاجتماع ،التنمية ،التربية ،الثقافة ،الاقتصاد ،السياسة ، الدين،الفلسفة و التاريخ ،تهدف الدراسة الحالية إلى معرفة مفهوم التنحية و الانتقاء في التربية كآلية من آليات التجديد الحضاري في فكر مالك بن نبي لتحقيق معادلة الحضارة( الإنسان ،الوقت و التراب ) ،اذ انطلق من معادلة قائمة على أربعة عوالم : عالم الأفكار ،عالم الأشخاص ،عالم الأشياء و عالم شبكة العلاقات الاجتماعية ،في محاولة لبناء قيم التربية و التجديد الحضاري القائم على الفكرة الدينية و الثقافة العملية التي تمثل الدستور الخلقي و روح المجتمع ، وعالم الاجتماع مالك بن نبي يؤكد أن للتربية دورا بارزا وفاعلا في صناعة الإنسان المتجدد القادر على صناعة التاريخ وبطبيعة الحال للأسرة المسلمة الدور الايجابي في هذه العملية كلما ركزت على التربية القائمة على القرآن الكريم و السنة النبوية الشريفة

الكلمات المفتاحية

education ; the world of the network of social relations ; The world of ideas; the world of people; the world of things ; تربية ؛ عالم شبكة العلاقات الاجتماعية ؛عالم أفكار ؛ عالم أشخاص ؛عالم أشياء .