الباحث
Volume 14, Numéro 3, Pages 274-299
2022-10-10

الخجل وعلاقته بتقدير الذات لدى التلاميذ المتوافقين وغير المتوافقين دراسيا بمرحلة التعليم الثانوي.

الكاتب : يعقوب فتيحة . عليوي نوال .

الملخص

الملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى فحص العلاقة بين الخجل وتقدير الذات والفروق بين المتوافقين وغير المتوافقين دراسيا من الجنسين في المتغيرات، وذلك على عينة من التلاميذ والتلميذات (ن= 300) من السنة الثالثة ثانوي. واستخدمنا في الدراسة الحالية مقياس تقدير الذات لكوبر سميث، ومقياس الخجل لشيك وميلشيرز (1985)، كما استخدمنا مقياس التوافق الدراسي ليونجمان وذلك لتوزيع أفراد العينة إلى فئة تلاميذ المتوافقين وفئة التلاميذ غير المتوافقين دراسيا. وأسفرت النتائج عن وجود علاقة سالبة ودالة إحصائيا بين الخجل وتقدير الذات، لدى التلاميذ المتوافقين وغير المتوافقين دراسيا. كما أوضحت النتائج، أنه لاتوجد فروق في مستوى الخجل بين التلاميذ المتوافقين وغير المتوافقين دراسيا. أما الفروق في مستوى تقدير الذات، نلاحظ لدى المتوافقين دراسيا درجات مرتفعة مقارنة بالتلاميذ غير المتوافقين دراسيا، وقد نوقشت النتائج على ضوء الدراسات الأجنبية والعربية. الكلمات المفتاحية: الخجل ،تقدير الذات ،التوافق الدراسي ،مرحلة التعليم الثانوي ABSTRACT: The current study aimed to examine the relationship between shyness and self-esteem and the differences between the academically compatible and the incompatible of both sexes in the variables, on a sample of male and female students (n = 300) from the third year of secondary school. In the current study, we used the Cooper-Smith Self-Esteem Scale, the Schick and Melchers (1985) Shyness Scale. We also used the Youngman Academic Conformity Scale to distribute the sample members into the category of students who are compatible and the category of students who are academically incompatible. The results revealed the existence of a negative and statistically significant relationship between shyness and self-esteem among students who are academically compatible and incompatible. The results also showed, that there are no differences in the level of shyness between the academically compatible and incompatible students. As for the differences in the level of self-esteem, we note that those who are academically compatible have higher degrees compared to students who are academically incompatible, and the results have been discussed in the light of foreign and Arab studies. Keywords:Shyness; self-esteem; academic compatibility; secondary education stage

الكلمات المفتاحية

الخجل تقدير الذات