الصراط
Volume 24, Numéro 2, Pages 845-864
2022-12-30

التربية على القيم، أبعادها، قياسها وتقويمها في المناهج التعليمية، نحو مقاربة تعنى بسلم القيم في التربية والتعليم

الكاتب : شنون خالد .

الملخص

الملخص: القيم هي إحدى تحديات المجتمع عامة ومؤسسات التربية خاصة، حيث لا يخلو أي مجتمع من قيم توطن له الوجود في مجالات الحياة، ويقوى بها في التفاعل الاجتماعي والثقافي، ويذكر أن القيم من أبرز سلوكيات توحد أفراد المجتمع، وتتميز بالثبات النسبي. والدراسة الحالية تقف على مفهوم القيم والتربية على القيم، أبعادها وأهميتها في تأصيل المناهج التربوية، حيث يذكر أن القيم لا تتغير في المجتمعات الراقية وإنما معاييرها تتطور حسب الزمن، مما يجعل من المدرسة والمؤسسات التربوية تتحمل مسؤولية كبرى الى جانب مؤسسات التنشئة الاجتماعية الأخرى، وتقف الدراسة على التأصيل المفاهيمي للقيم ومعززاتها، وكيف يمكن للتربية في المناهج الحديثة أن تعنى بالقيم وسلم تطويرها، تقويمها، ومن ثم بناء مقاربة تربوية تعنى بالقيم وتعززها بطرائق منهجية وعلمية قابلة للقياس والتقويم. وخلصت الدراسة الى أن القيم ومعاييرها مدخل محوري في بناء المناهج التعليمة، من الضروري تطوير الاختبارات في سلم القيم، ومن الضرورة إشراك مؤسسات التنشئة الاجتماعية ومؤسسات التربية على اختلاف اصنافها في صناعة نموذج تربوي يعنى بالقيم والتربية على القيم كاستراتيجية قابلة للتطبيق والتقويم في المناهج التربوية المعاصرة، خاصة وأن المناخ التربوي في الوقت المعاصر اضحى يتميز بمدخلات العولمة الثقافية والتطور التكنلوجي الذي اضحى تحديا اخر يواجه المربين والمتعلمين في حياة المستقبل Abstract: Values are one of the challenges of society in general and éducationnel institutions in particular, as no society is devoid of values that are endemic to existence in the areas of life, and are strengthened by them in social and cultural interaction, and it is mentioned that values are among the most prominent behaviors that unite members of society, and are characterized by relative stability. The current study stands on the concept of values and education on values, its dimensions and its importance in rooting educational curricula, as it is mentioned that values do not change in high-end societies, but their standards evolve according to time, which makes the school and educational institutions bear a great responsibility alongside other socialization institutions, and the study stands On the conceptual rooting of values and their reinforcers, and how education in modern curricula can be concerned with values and develop them, evaluate them, and then build an educational approach concerned with values and reinforce them through methodological and scientific methods that can be measured and evaluated. The study concluded that values and their standards are a pivotal entry point in building educational curricula. It is necessary to develop tests in the scale of values, and it is necessary to involve institutions of socialization and educational institutions of all kinds in making an educational model concerned with values and education on values as an applicable strategy and evaluation in contemporary educational curricula. Especially since the educational climate in the contemporary time has become characterized by the inputs of cultural globalization and technological development, which has become another challenge facing educators and learners in the life of the future.

الكلمات المفتاحية

قيم ; تربية ; مناهج ; تعلم ; تق ; يم ; قياس