مجلة الجامع في الدراسات النفسية والعلوم التربوية
Volume 6, Numéro 2, Pages 899-915
2021-09-20

هندسة التكوين وتدبير الموارد البشرية في ظل منطق العولمة – نحو مقاربة تراعي الجانب النفسي والقيم -

الكاتب : شنون خالد .

الملخص

تأخذ هندسة التكوين شكل خطة منظمة تبدأ بتحليل الاحتياجات التكوينية، وتأخذ ثلاثة خطوات رئيسية وهي: تصميم البرنامج التكويني وتنفيذه وتقييمه. والتكوين في الوقت المعاصر تجاوز الأهداف التقليدية ميدان العمل، وأصبح يهدف الى تشجيع الابداع والابتكار داخل المنظمة، ويراعي نظام العولمة والتكنلوجيا الرقمية، كما يراعي القيم التي ترقى بتصورات الأفراد وسلوكياتهم في مجال العمل. وتقف الدراسة الحالية على التكوين كهندسة تتجاوز النمطية والألية في صقل مهارات الافراد ، تكوين يراعي الجوانب النفسية والقيمية للأفراد، وخلصت الدراسة الى أن التكوين على أساس سيكولوجي يراعي شخصية الفرد والقيم، من شأنه أن يلبي الاحتياجات التكوينية بفاعلية، سواء تجاه الفرد أو تجاه المنظمة، حيث توجب اتخاذ تدابير مغايرة لمراجعة منظوماتنا التكوينية في تدبير الموارد البشرية وفق منطق العولمة، ومن شأن هندسة التكوين وفق المرجعية السيكولوجية ونظام القيم أن توفر استثمارات كبيرة في مجال التكوين، مما يتوجب على مؤسساتنا تخطيط أنظمة تكوينية تراعي الجانب السيكولوجي والقيمي في المجتمع حتى يتمكن هذا الأخير من اللحاق بركب المجتمعات المتطورة. تكوين؛ هندسة التكوين؛ عولمة؛ قيم؛ مقاربة. Training engineering takes the form of an organized plan that begins with an analysis of training needs, and takes three main steps: the design, implementation, and evaluation of the training program. Training in the contemporary time has gone beyond the traditional goals of the field of work, and has become aimed at encouraging creativity and innovation within the organization, taking into account the system of globalization and digital technology, as well as taking into account the values that promote individuals' perceptions and behavior in the field of work. The current study is based on training as an engineering that goes beyond the stereotypes and mechanism in refining the skills of individuals, training that takes into account the psychological and value aspects of individuals, and the study concluded that training on a psychological basis that takes into account the individual's personality and values would effectively meet the formative needs, whether towards the individual or towards the organization, where It is necessary to take different measures to review our training systems in managing human resources according to the logic of globalization. Engineering training according to the psychological reference and the value system would provide large investments in the field of training. Therefore, our institutions must plan formative systems that take into account the psychological and values aspect in society so that the latter can Catching up with developed societies. Key words: Training, training engineering, globalization, values, approach.

الكلمات المفتاحية

تكوين ; هندسة التكوين ; عولمة ; قيم ; مقاربة