مجلة هيرودوت للعلوم الإنسانية والاجتماعية
Volume 6, Numéro 4, Pages 147-166
2022-12-31

دور الحركة الاستشراقية في نشأة الفن التشكيلي الجزائري

الكاتب : بولقرون عبد الرحمان . دراحي ابتسام .

الملخص

تعكس الحركة الفنية الاستشراقية بالجزائر والتي بدأت مع الدخول الفرنسي للجزائر، تلك المراحل التي مر عبرها الفن التشكيلي الجزائري من خلال زيارة الفنانين التشكيليين للجزائر باختلاف تياراتهم الفنية، حيث جاء هذا المقال لتسليط الضوء على دور المدارس الاستشراقية وتأثيرها على نشأة الفن التشكيلي الجزائري، وباعتبارها السبب الأول لظهور الحركة الفنية التشكيلية الحديثة بالجزائر، وهي تحشد العديد من الأجهزة المفاهيمية التي تنتسب إلى أكثر من جنس أدبي تتوزع بين الأدب والفلسفة والأنثروبولوجيا والتاريخ والفنون، فإنها ساهمت أيضا وبشكل كبير في تأريخ الفن الجزائري، وهنا تأتي ورقتنا البحثية لفكّ ما استغلق على لوحاتهم الفنية وكيف تأثر الرواد الجزائريون بهم وبمختلف المدارس الفنية، وعليه فالمزاوجة بينهم وبين الآخر لا يبلغ حدود ديالكتيك في التضاد فقط وإنما لتبرز حضورهم القوي في توثيق تراثنا وموروثنا المادي واللامادي، وحتى حضور المشهد الكولونيالي في الخطاب الاستشراقي الذي ينطوي على إقصائية باطنية للهوية الجزائرية وطمس معالم التراث الإسلامي. The Orientalist artistic movement in Algeria, which began with the French entry into Algeria, reflects the stages through which Algerian fine art passed through through the visit of fine artists to Algeria in different artistic currents, where this article came to highlight the role of Orientalist schools and their impact on the genesis of Algerian fine art, and as the first reason for the emergence of the modern plastic art movement in Algeria, it mobilizes many conceptual organs belonging to more than one literary race divided between literature, philosophy, anthropology, history and the arts, It has also contributed significantly to the history of Algerian art, and here comes our research paper to untie their paintings and how Algerian pioneers have been influenced by them and various art schools, so the marriage between them and the other amounts not only to the limits of dialectic in contrast, but also to highlight their strong presence in documenting our heritage and material and material heritage, and even attending the colonial scene in the orientalist discourse that involves an internal exclusion of Algerian identity and obliteration of the features of the Islamic heritage.

الكلمات المفتاحية

دور، فن تشكيلي، جزائر، استشراق، مدارس فنية. ; Role, art, Algeria, orientalism, art schools.