موازين
Volume 4, Numéro 2, Pages 71-81
2022-12-31

صورة المدينة في رواية "حارسة الظلال" لواسيني الأعرج.

الكاتب : بوقري فاطمة . عثمان طلبة نورالدين .

الملخص

الملخص: تحوي الرواية المعاصرة بعدا ثقافيا واضحا، تتضافر فيه آليات الثقافة بتقنيات الحداثة الساعية دوما إلى التجديد والتجريب، قصد مواكبة متغيرات العصر المستمرة والمتسارعة، لذا لم يجد الروائي الجزائري بدًّا من الانضمام إلى هاته الحركات التجديدية، والتي جعلت من المدينة بحركيتها السريعة وتيماتها المختلفة وفئاتها البشرية المتنوعة فضاء مهما يتم من خلاله التغلغل إلى قلب الحياة البشرية قصد النظر في رؤيتها للذات أولا ثم للآخر والعالم ثانيا، محولة بذلك اتجاه السفينة الإبداعية من الريف والقرية والطبيعة الساكنة، إلى المدينة المميزة بحركيتها وضجيجها وتزاحم الأقدار والتحولات الزمانية والمكانية المتسارعة فيها. إنّ ما تحويه المدينة من صور حيّة تعري الذات الإنسانية من بهرجها وزينتها وتبديها على حقيقتها، قد جعل من هذا الفضاء ظاهرة فنية حقيقية تستبدل اليوتوبيا الزائفة بديستوبيا واقعية وحية بمقدورها استيعاب أفعال الشخصيات ومواقفهم وصراعاتهم المستمرة، كما هي واقعة فعلا في حياة الناس ويومياتهم، وهو ما عمد الروائي الجزائري إلى تبنيه فعلا، إذ لم يستسلم لتبعيّته أو ميوله نحو القرية أو البادية كما فعل سابقوه، وإنّما حاول أن يتكيّف مع المدينة، لأنّها قدره الراهن، فدخل معها في صراع محتدم، مناقشا ظروفها وحياتها كما هي واقعة فعلا، بأزماتها ومشاكلها اليومية، ومحاولة معالجتها بأسلوب سلس مفعم بالحيوية والروح الفنية المعاصرة. انطلاقا من هذا المعطى ارتأينا جعل مقالنا هذا مناسبة لمعالجة المدينة كموضوع روائي يرنو تبيان هموم المجتمع المدني المعاصر، وعلى هذا الأساس تمّ اختيار رواية "حارسة الظلال" لواسيني الأعرج كعينة من عينات الإنتاج الروائي الجزائري المعاصر، والذي يهتم بتصوير المدينة تصويرا تفصيليا دقيقا ويحيط بشتى تفاصيلها المادية والمعنوية، والتي ترتبط ارتباطا وثيقا بتاريخنا وذاكرتنا، وليس هذا فحسب وإنّما تحمل هاته الرواية في طياتها أيضا استراتيجيات مقاومة فريدة يقف أصحابها من خلالها ضد أي محاولة لطمس هوياتهم وتاريخهم وماضيهم المجيد. Abstract : The contemporary Algerian novel contains a clear cultural dimension, in which it combines the mechanism of culture and interwines with the techniques of modernity, which is always striving for innovation and experimentation, in order to keep the pace of the continuous and rapid changes of the times. Therefore, the Algerian novelist had no alternative but to join these innovative movements, which made the city, with its rapid movements, various themes, and its diverse human categories, an important space through which penetration into the human life’s heart takes place to consider first, its vision of the self, second of the other and the world., As a result, it transformed the direction of the creative ship from the countryside, the village, and the static nature to the city characterized by its movement, noise, jostling of fates and the accelerating temporal and spatial transformation in it. The vivid images included in the city, strips the human soul of its glamor and adornment and reveals its true nature, it has also made of this space a real artistic phenomenon that replaces the false Utopia with a realistic and vivid Dystopia which is able to absorb the characters’ actions, their attitudes and their struggles, as it really occur in people’ lives and in their daily activities. And this is what the Algerian novelist actually adopted; so, he did not surrender to his subordination or tendencies towards the village or the countryside as his predecessors did, but rather, he tried to adapt to the city, because it is his current destiny, thus, he got into a fierce struggle with it, discussing its circumstances and its life as it in reality, with its daily crisis and problems, also trying to address them in a smooth manner full of vitality and contemporary artistic spirit. Proceeding from this fact, we have decided to make of this article an opportunity to treat the city as a fictional subject that seeks to clarify the concerns of the contemporary civil society. On this basis, the novel «Guardian of the Shadows" Written by Wassini Laaradj was selected as a sample of contemporary Algerian novelist production, which is interested in depicting the city in a detailed and accurate manner and encompasses its various physical and moral details, which is also closely related to our history and memory; and not only that, but this novel also carries with it unique resistance strategies through which its author stand against any attempt to obliterate his identity, history and glorious past.

الكلمات المفتاحية

حارسة الظلال، مدينة، بشاعة، مقاومة.