النص


Description

" النص" مجلة أكاديمية دولية محكمة مفهرسة نصف سنوية، تصدر عن جامعة "العربي بن مهيدي" بأم البواقي ( الجمهورية الجزائرية )، تعنى بالدراسات الجادة و البحوث العلمية المبتكرة و الأصيلة التي تتسم بالمنهجية الدقيقة و الأسلوب العلمي الواضح، كما تهتم "النص" بنشر المقالات التي تستجيب لشروط البحث العلمي و خطواته، و تصدر في ميادين التعليم، والآداب والعلوم الإنسانية، واللغة واللغويات، والأدب والنظريات الأدبية،واللغة والدراسات القرآنية. تنشر مجلة "النص" بحوثها باللغات الثلاثة : العربية و الانجليزية و الفرنسية، وتهدف إلى فتح فضاء معرفي أمام القراء و فسح المجال واسعا أمام الأساتذة و طلبة الدكتوراه للتعريف بنتاجهم العلمي و إضافاتهم المعرفية المتميزة، ويشرف على المجلـــة هيئة تحرير تتشكل من أساتذة خبراء على كفاءة في مختلف التخصصات و الميادين ؛ إذ تنشد هذه الهيئــة العلميــة الجدية والصرامة و الجودة العلميــة، و تتوخى الأصــالة في الأعمال بالتصدي للسرقات العلميــة و الانتحال والتقليـــد في المواضيـــع و المقالات . تلقى مجلتــــنا إقبالا متزايـــدا باستمرار من جمهــور القــراء المتخــصص من أســاتذة وطلبة و باحثيـــــــن في الأدب و اللغـــات و التعليميــــــة و النظريات الأدبية و المناهج النقدية .. ، وتتطلع إلى مقروئية أكبر و انتشار أوسع بمنطلق واضح وهدف سام هو ترقية البحــــث و نشدان المعرفة الإنسانية العالمية.


8

Volumes

15

Numéros

224

Articles


المينة في الشعر الجزائري القديم

قيبوج عبد العزيز, 
2022-01-08

الملخص: الملخص اشتهر الشعر المغربي والأندلسي القديم بخصائص عديدة ميزته عن نظيره في المشرق، حيث توسعوا في عدة أغراض شعرية أملتها الظروف التاريخية والبيئة الجغرافية ومن أهم تلك الأغراض والفنون وصف الطبيعة بمختلف موضوعاتها ومظاهرها، بما فيها وصف المدن والحواضر، وهو موضوع هام لما يتضمنه من قيم متعددة أهمها؛ القيمة التاريخية والقيمة الحضارية، وقد برع شعراء الجزائر قديما في هذا الفن الشعري، وجاء شعرهم حافلا بوصف المدن والحواضر والتغني بها، ولذلك سعينا في هذا البحث الى محاولة كشف الموضوعات التي تناولوها في هذا المجال، وكذا استجلاء القيم الفنية والجمالية لهذا الفن الشعري. الكلمات المفاتيح: المدينة؛ الوصف؛ الشعر Abstract : The ancien Maghreb and Andalusian poetry is famous for a numbre of characteristic one the importants like describe the cities and the countries is important theme contain many valuers as historical and civilizational poets ancient algeriane excelledin this poetic type . The poets of Algeria in the past excelled in this poetic This research reveals the themes and characteristics of this poetic type. Key words: the cities؛ escribe؛ poetry.

الكلمات المفتاحية: المدينة ; صف ; الشعر


أسلوبية القارئ : الأسلوب بوصفه استراتيجية تأويلية

محمد قراش, 
2022-04-22

الملخص: تهدف الدراسة إلى ابراز التحول الذي طرأ على مفهوم الاسلوب الأدبي عبر الانتقال من المقاربة البنيوية التي عجزت عن استيعاب المقصدية الجمالية للنص إلى منظور القارئ الذي تجاوز حدود الواقعة اللسانية ليصلها بعالم الاستجابة الفنية نفسها التي تنشأ تلقائيا من علاقة النص بقارئه .وهكذا يسعى البحث عبر تحليل عناصر هذه المقاربة لدى كل من ريفاتير وستانلي فيش إلى استكشاف دور القارئ في التمييز بين الواقعة اللسانية والواقعة الأسلوبية من جهة ،و تصنيف خصائص الواقعة الأسلوبية لرسالة ما من جهة ثانية . تستكمل الدراسة هدفها الاستكشافي بالنظر في حدود التدخل الذي انجزته مقاربة القارئ بإعادة صياغة مفهوم الأسلوب من خلال ربط شرط تحققه بسلطة انتباه القارئ ليكون البحث عن المعنى مرهونا بتجربة القراءة التي تتجاوز حدود النسق النصي إلى نشاط الخبرة الانسانية بأكملها . Abstract: This study aims to highlight the transformation that occurred in the concept of literary style by moving from the structural approach that failed to comprehend the aesthetic intent of the text to the reader’s perspective that went beyond the limits of the linguistic fact to reach the world of the artistic response itself that arises automatically from the relationship of the text with its reader.Thus, the research seeks through analyzing the elements of this approach, in both Michael Riffaterre and Stanley Fish, to explore the reader's role in distinguishing between a linguistic fact and a stylistic fact on one side, and a classification of the stylistic characteristics of a message on the other . The study completes its exploratory goal by considering the limits of the intervention achieved by the reader’s approach by reformulating the concept of style by linking the condition of its fulfillment to the authority of the reader’s attention, so that the search for meaning is contingent on the reading experience that goes beyond the limits of the textual format to the activity of the entire human experience

الكلمات المفتاحية: كلمات مفتاحية: الأسلوب؛ القارئ؛ تأويلية؛ المعنى؛ ريفاتير ؛فيش


البوليفونية والسرد التاريخي في رواية الديوان الإسبرطي للروائي الجزائري عبد الوهاب عيساوي

ربعي خالد,  طالب عبد القادر, 
2022-03-28

الملخص: تندرج هذه الدراسة ضمن الأبحاث السردية، وتعنى على وجه الخصوص بالحوارية والسرد التاريخي مستجلية العلاقة بين الرواية والتاريخ، كما تهدف إلى تتبع السيمفونية البوليفونية التي عزف عليها الروائي عبد الوهاب عيساوي بعبقرية فذة، فتعددت الأصوات الروائية، والشخصيات الحكائية المختلفة ايديولوجيا راصدة لنا الأحداث الواقعية بطريقة فنية سردية متماهية مع أحداث خيالية، لتسد الفراغ الذي تركته المرويات الحقيقية فاشتغلت على الهامش، ونقّبت في الكواليس على الأسباب الحقيقية التي أدت إلى سقوط الجزائر، وما تحمله الحملة الفرنسية للشعب الجزائري ظاهريا، وما تبطنه له، على لسان شخصيات تتناوب على دور الراوي بديمقراطية دون أحادية في الفكر، أو إقصاء أو تهميش. This paper is part of a narrative research; it deals in particular with dialogism and historical narrative, making explicit the relationship between novel and history. Besides, it aims to retrace the polyphonic symphony played ingeniously by the novelist AbdelWahab Aissaoui, through which many ideologically different novelistic voices and narrative characters had come together to record realistic events in an artistic narrative way parallel to fictional events, to fill the gaps left by realistic narratives. Therefore, it worked on the sidelines and searched behind the scenes for the real reasons that led to the fall of Algeria, and for the apparent and the hidden intentions of the French campaign towards the Algerian people, through characters taking turns the role of the narrator democratically, without any unilateralism of thought, exclusion or marginalization.

الكلمات المفتاحية: البوليفونية ; السرد التاريخي ; الهامش ; الكواليس ; Polyphony ; historical narrative ; sidelines ; behind the scene


The Role of Teachers' Feedback on Students' Writing Performance: The Case of Third Year University Students

أيت عيسى مولود,  طباع فاروق, 
2022-04-12

Résumé: The present study investigates students' perceptions toward the role of their teachers' written feedback on their writing performance. A questionnaire was administered to 90 third year English language students at Setif2 University. The study found that the students have positive attitudes toward the written feedback. Moreover, they believe that the written feedback is important and beneficial to improve students’ writing performance. Another finding is that students want their teachers to use the indirect feedback to correct the writing errors. Based on these findings few pedagogical implications and recommendations were offered. La présente étude porte sur les perceptions des étudiants à l'égard de la rétroaction écrite. Elle vise à examiner les commentaires écrits de l'enseignant. Un questionnaire a été administré à 90 étudiants de troisième année en langue anglaise à l'Université de Sétif-2. L'étude a conclu que les étudiants ont des attitudes positives envers les correctifs écrits. De plus, les étudiants croient que la rétroaction écrite corrective est importante et bénéfique pour développer la performance des étudiants en écriture. Une autre constatation importante est que les élèves veulent que les enseignants utilisent la rétroaction indirecte pour corriger leurs erreurs d'écriture. Sur la base de ces résultats, quelques implications pédagogiques et recommandations ont été présentées.

Mots clés: .Corrective feedback, spelling errors, students' perceptions, written corrective feedback, writing performance Rétroaction corrective, rétroaction corrective écrite, performance de l’écriture, faute d’orthographe, perceptions des étudiants


Exploring Female Self-Awareness and Self-Realization in Flora Nwapa’s Efuru

باعزيزي نورالهدى,  غونان نادية, 
2022-05-16

Résumé: Human personality is prone to change and might undergo development or deterioration. Self- focus is one of the means to achieve personality improvement. The present study aims to shed light on the interrelation and inter-effect among certain self-processes with a particular focus on self- awareness. Furthermore, it aims to inspect how self-realization is reached. The previously mentioned processes are explored in the personality of the protagonist in Flora Nwapa’s Efuru. This exploration is conducted to provide an in-depth vision and understanding of both the corpus as a whole and the personage’s psyche on her journey towards attaining her goals within her society too.The findings reveal that Nwapa makes use of speech and actions as some of the tools to portray her protagonist’s self-awareness and self-realization. They also reveal how Efuru experiences self-awareness, and how that is demonstrated via her actions, attitude, and perception of matters. La personnalité humaine a tendance à changer et peut endurer un développement ou une détérioration. La concentration sur soi est l'un des moyens d'améliorer la personnalité. La présente étude vise à mettre en lumière l'interrelation et l'inter-effet entre certains processus de soi avec un accent particulier sur la conscience de soi. De plus, il vise à inspecter comment l’autoréalisation est atteinte. Les processus mentionnés précédemment sont explorés dans la personnalité du protagoniste dans Efuru de Flora Nwapa. Cette exploration est menée pour fournir une vision et une compréhension approfondies du corpus dans son ensemble et de la psyché du personnage dans son cheminement vers la réalisation de ses objectifs au sein de sa société également. Les résultats révèlent que Nwapa utilise la parole et les actions parmi d’autres outils pour illustrer la conscience de soi et l’autoréalisation de son protagoniste. Ils révèlent également comment Efuru expérimente la conscience de soi et comment cela est démontré à travers ses actions, son attitude et sa perception des choses.

Mots clés: Efuru ; female ; prsonality ; self-awareness ; self-realization


Revisiting William Shakespeare: a Protofeminist Reading of As You Like It and Much Ado About Nothing

كواشي راوية, 
2022-04-15

Résumé: This article questions William Shakespeare’s feminist ideas in his comedies As You Like It and Much Ado About Nothing. Albeit many scholars argue that Shakespeare is an anti-feminist writer, this article seeks to vindicate that he transcended the stereotypes of women in the Elizabethan society which regarded women as weak and meek to describe them as independent feminist characters. He violated the norms of his society in terms of women’s position to portray extraordinary feminist females: Rosalind in As You Like It and Beatrice in Much Ado About Nothing through their strong personalities and eloquent speeches. Compared to Shakespeare’s Elizabethan world, Rosalind and Beatrice repudiate their social conventions about women to stand as outstanding female characters. Yet, the analysis unravels Rosalind’s and Beatrice’s wishes to be men to enjoy their privileges and rights. Thus, Shakespeare portrayed strong women by mixing feminine and masculine qualities as a reflection of his admiration for Queen Elisabeth. Hence, from a feminist standpoint, the analysis unravels that Shakespeare is a forerunner of feminist thought in the Elizabethan time. He expressed feminist ideas in his chauvinist patriarchal society. Consequently, Shakespeare transcended his age to present feminist ideas in his works. Cet article s'interroge sur les idées féministes de William Shakespeare dans ses comédies Comme il vous plaira et Beaucoup de bruit pour rien. Bien que de nombreux intellectuels prétendent que Shakespeare est un écrivain antiféministe. Cet article cherche à prouver qu'il a dépassé les stéréotypes féminins de la société élisabéthaine qui considérait les femmes comme faibles et obéissantes pour les décrire comme des personnages féministes indépendants. Il a brisé les normes de sa société en termes de position des femmes pour représenter des femmes féministes exceptionnelles: Rosalind dans Comme il vous plaira et Beatrice dans Beaucoup de bruit pour rien grâce à leurs fortes personnalités et leurs discours éloquents. Par rapport au monde Elisabéthain de Shakespeare, Rosalind et Beatrice rejettent les conventions sociales concernant les femmes pour devenir des personnages féminins exceptionnels. Pourtant, l'analyse dévoile les souhaits de Rosalind et de Beatrice d'être des hommes pour profiter de leurs privilèges et de leurs droits. Ainsi, Shakespeare a décrit des femmes fortes en mélangeant des qualités féminines et masculines, ce qui reflète son admiration pour la reine Elisabeth. Par conséquent, d'un point de vue féministe, l'analyse montre que Shakespeare est un précurseur de la pensée féministe à l'époque Elisabéthaine. Il a exprimé des idées féministes dans sa société patriarcale chauvine. Par conséquent, Shakespeare a transcendé son âge pour présenter des idées féministes dans ses œuvres.

Mots clés: As You Like It, Elizabethan time, Much Ado About Nothing, protofeminist, Shakespeare Comme il vous plaira, époque Elisabéthaine, Beaucoup de bruit pour rien, protoféministe, Shakespeare . .


Investigating the Algerian Secondary School Learners’ Attitudes and their Pedagogical Preferences Regarding Learning English as a Foreign Language: A Case Study of First Year Pupils at Amalou Secondary School-Bejaia

بليط براهيم,  عليوشوش فضيلة, 
2022-04-17

Résumé: Recognizing the learners’ beliefs and goals is at the core of learner-centred language education. To promote this idea, the identification of the learners’ beliefs and preferences should be given its due attention by decision makers, practitioners and researchers in the field of language teaching. This study explored the attitudes and pedagogical preferences of the Algerian secondary school EFL learners in reference to their English classes. To this purpose, a case-study qualitative research design was adopted and a questionnaire was administered to 116 first-year pupils at Amalou secondary school in the year 2020/2021. The findings revealed that the learners have negative attitudes towards their English proficiency despite their positive attitudes towards the English language. Besides, the learners’ pedagogical preferences are considerably divergent from the teachers’ classroom practices. The learners tend to advocate a balanced instructional model that combines a variety of learning activities, teaching strategies and classroom interaction patterns.

Mots clés: English as a Foreign Language ; English proficiency ; learners' attitudes ; pedagogical preferences ; speaking proficiency