النص
Volume 8, Numéro 2, Pages 184-201
2022-12-30

الشاهد البلاغي في كتاب الإيجاز للعلوي

الكاتب : زايدي عائشة . لحسن عمر .

الملخص

إذا كان النحو قواعد وشواهد، ففي البلاغة كذلك يجب أن تكون الشواهد آية في الفصاحة والبلاغة. لذلك حرص المصنفون القدامى على أن تكون شواهدهم على تلك الصورة، ولم يجدوا أفضل من كتاب الله العزيز تتمثل فيه تلك السمات، لأن المعيار الحقيقي في الاحتجاج هو معيار الفصاحة والصفاء والسلامة من الفساد، فلا يحتجُ بمن لابس الضعف لغته وخالطت العجمة كلامه. وكان هذا المعيار كفيلا بإرساء مواطن الجمال والذوق في البلاغة على دعائم ثابتة قوية نقطف ثمارها في نتاج بلاغي غني بالشواهد، سواء في علم المعاني أم البيان، أم البديع. If grammar is rules and proofs, so is rhetoric, then proof is meant to be the pinnacle of eloquence and rhetoric, so the ancient writers insisted on their proof being in this form, and they have found no better than the Holy Book of God in which these characteristics are represented, for the true standard of argument is the standard of eloquence and purity, and protection from perversion, thus he who bears weakness in his language and mixes his words with nonsense cannot be an example to follow, and this criterion was sufficient to lay the places of beauty and taste in rhetoric on strong and firm pillars, from which we reap the fruits in a rhetorical product rich in evidence, whether in the science of meanings or in the art of tropes, or the art of schemes.

الكلمات المفتاحية

القرآن ; الشاهد ; البلاغة ; الاحتجاج ; التمثيل