دراسات فنية
Volume 8, Numéro 1, Pages 1-10
2022-12-29

دور الأمير خالد في الجهود النهضوية المسرحية من خلال الجمعيات الثقافية

الكاتب : سعسع خالد .

الملخص

تسعى هذه الدراسة للبحث في جهود واحدة من الشخصيات الوطنية المنسية في تاريخ الثورة الجزائرية والتي كانت لها اسهامات بارزة في الحركة النهضوية الثقافية والأدبية الجزائريتين. ونعني هنا: الأمير خالد، الذي كان له دور هام في مسار الحركة النضالية الجزائرية من خلال الجمعيات الثقافية والنشاط الفني المسرحي، باعتبار هذا الأخير وسيلة نضال ومقاومة في مسار الحركة الوطنية لا تقل أهمية عن الصحافة والمساجد. إذ ساهم الأمير خالد في تهيئة الظروف المناسبة للثورة التحريرية وإعداد الشعب الجزائري لمعركة الفصل، عن طريق نشر الوعي السياسي بين صفوفه وإيقاظه، وربطه بالقضية الوطنية. فلم يقتصر الأمير خالد على المقاومة السياسية والعسكرية فقط، والتي قد حظيت بحصة الأسد من الدراسات، بل كانت إسهاماته بارزة أيضا في المقاومة الثقافية من خلال الجمعيات، ويعد المسرح أحد روافدها الهامة. وبهذا فقد شكل المسرح أداة محورية في استراتيجية الأمير خالد في تكوين الوعي الثقافي للحركة الوطنية، وهذا الجانب من النضال لا يزال يكتنفه الكثير من الغموض في العديد من أبعاده ذلك أنه لم يأخذ النصيب الكافي من البحث. يحاول هذا البحث أن يحقق جملة من الأهداف نذكر منها: تحديد الدور الذي لعبته الجمعيات التي أسسها الأمير خالد ودورها في الحركة النهضوية خاصة المتعلقة بالمسرح الجزائري، وكذا المساهمة في التأريخ للشأن الثقافي، وتوسيع مجال البحث ليشمل المسائل ذات الطابع الفكري والأدبي. أخيرا نحاول إلقاء الضوء على العلاقة التي كانت تربط المسرح بالأحزاب السياسية والجمعيات، والنوادي الثقافية، باعتبارها وظفت هذه الوسيلة الفنية لخدمة القضية الوطنية. Abstract : This study seeks to examine the efforts of one of the forgotten national figures in the Algerian revolution history that had prominent contributions to the Algerian cultural and literary renaissance movement. It is of ‘Prince Khaled’, who had an important role in the course of the Algerian struggling movement through cultural associations and artistic theatrical activity, as a means of struggle and resistance in the course of the national movement no less important than press and mosques. Prince Khaled contributed to creating the appropriate conditions for the liberation revolution and preparing the Algerian people for the leading battle, by spreading political awareness among its members, awakening it, and linking it to the national issue. Prince Khaled was not limited to the political and military resistance that was studied thoroughly, but his contributions were also prominent in the cultural resistance through associations, and the theater is one of its important tributaries. Thus, the theater constituted a pivotal tool in Prince Khaled’s strategy in creating the cultural awareness of the national movement. This aspect of the struggle is still shrouded in many ambiguities in its many dimensions because it did not take the sufficient share of research. This research attempts to achieve a number of goals including: determining the role played by the associations founded by Prince Khaled and their role in the renaissance movement, especially those related to the Algerian theater, as well as contributing to the history of cultural affairs, and expanding the field of research to include issues of an intellectual and literary nature. Finally, we try to shed light on the relationship of theater and political parties, associations, and cultural clubs, as they employed this artistic medium to serve the national issue.

الكلمات المفتاحية

النهضة ; المسرح ; الجمعيات الثقافية ; القضية الوطنية