جماليات
Volume 9, Numéro 1, Pages 266-286
2022-12-29

مرجعية اللون في بعض أعمال بيكاسو الفنية -دراسة تحليلية-

الكاتب : عبد الهادي الحاجة . قجالي آمنة .

الملخص

ملخص: تسعى هذه الدراسة إلى الكشف عن مرجعية اللون في بعض مراحل بيكاسو التي استلهمها من الفن الإفريقي وأماكن من إسبانيا خلال المهرجانات وألبسة السيرك ومناطق من فرنسا عايشها مع الفقراء والمتشردين، جسدها وفق تراجيديا الأزرق، فقد وظف اللون وفق مفهومه الخاص. كما سنعرج إلى وظيفة اللون وجماليته في عصور غابرة انتقالا إلى الفن الحديث، فكل هذه المراحل الجمالية اللونية كانت لها أثر في أعمال بيكاسو. وقد سلطت الدراسة الضوء على بعض أعماله في الفترة الزرقاء والوردية فالزنجية. كلمات مفتاحية: بابلو بيكاسو، اللون، التكعيبية، المرحلة الزرقاء، الوردية، الزنجية. Abstract: This study seeks to reveal the color as reference in some of the stages of Picasso’s artistic life inspired by all what he saw of African art and the different places in Spain, the festivals and the circus costumes, as well as regions in France where he had the experience to live among the poor and the homeless. He managed to portray it all through the blue tragedy by using the magic of the colors according to his own vision. It does also expose the function of color and its aesthetics in previous eras up to the modern art and reaches the idea that all these color aesthetic stages had their own effects on Picasso's work. The study also highlights some of the artist’s works in his blue, pink and black periods. Keywords: Pablo Picasso; color; cubism; blue stage; rosy; negro.

الكلمات المفتاحية

بابلو بيكاسو ; اللون ; التكعيبية ; المرحلة الزرقاء ; الوردية ; الزنجية