مجلة البحوث العلمية والدراسات الإسلامية
Volume 14, Numéro 4, Pages 21-42
2022-11-30

مناهج التأصيل في العلوم الشرعية دراسة مقارنة بالعلوم الاجتماعية Rovting Curricula In Sharia Sciences -a Comparative Study With Social Sciences.

الكاتب : بن موسى هارون الرشيد .

الملخص

ملخص: يتطرق البحث إلى مدى صلة كل من العلوم الإسلامية والاجتماعية بالحقيقة وذلك استنادا إلى المناهج التي اتبعها كل منهما في الوصول إليها. وسبيل العلوم الإسلامية هو القرءان الكريم والسنة المتواترة اللذان عرفا بأصالتهما وهذا بشهادة الغربيين فضلا عن المسلمين ، أما المناهج التي استخذمها المسلمون فنابعة من المصدرين الأصليين (القرءان والسنة) وتمثلت في منهج المحدثين والأصوليين والمؤرخين أنبأت عن حرص المسلمين الشديد وتورعهم في الوصول إلى الحقيقة وذلك باتباعهم مناهج غاية في الدقة في حين لم تصل المناهج التي ابتكرها الغربيون لذلك لغياب الدافع. Summary This research addresses the relevance of both Islamic and social sciences to the truth.and according to the methods that each science followed to gets to it. The Holy Koran and the frequent Sunnah are the paths of Islamic sciences, which are known as their origins, by the testimony of Westerners as well as Muslims. Either curricula which used by Muslims are derived from the original exporters (Quran and Sunna), This was reflected in the curriculum of modernists and fundamentalists, historians, and revealed Muslims' eagerness and dedication to the truth. By adopting very precise approaches, while the curricula devised by Westerners did not get it, because of their lack of motivation .

الكلمات المفتاحية

العلوم الإسلامية—العلوم الاجتماعية- التأصيل-مناهج البحث- الوحي. Islamic Sciences - Social Sciences - Rooting - Research Curriculum - Revelation