اللّغة العربية
Volume 24, Numéro 4, Pages 460-478
2022-11-24

البعد الجمالي للشكل السردي التراثي (القوال) مسرحية (الاقوال) لعبد القادر علولة أنموذجا

الكاتب : بوعناني سمير .

الملخص

عُدّت مسرحية (الأقوال) الأنموذج الأكثر نجاحا عند عبد القادر علولة، من حيث تجسيدها لفلسفته القائمة على الاستثمار في الموروث الشعبي من خلال توظيف السرد والحكي في تقديم أحداث المسرحية، حيث صرح علولة أنه حاول من خلال مسرحية (الأقوال) أنه يجرب إذا كان السرد قادرا على أن يُصبح مادّة للعرض المسرحي، وقادرا على لفت الانتباه. إنها المساءلة الجوهرية التي مكنت علولة من تحقيق وثبة جديدة في الخطاب المسرحي، المتمثلة في اعتماده الكلي على الاشكال السردية التراثية منها القوال، وجعلها أسس بنيته المسرحية، وبالتالي طرأت على البنية المسرحية عند علولة تحولات جدرية سوف نحاول تكشفها من خلال هذه الدراسة. The play (Legoual) was considered the most successful model for Abdelkader Alloula, in terms of its embodiment of the philosophy he embrassed which is based on investing in the popular heritage by employing narration and story-telling in presenting the events of the play. Alloula stated that he tried through the play (Legoual) to see if the narration was able to become the object of a theatrical performance, or if it is able to attract attention. It is the fundamental question that enabled Alloula to achieve a new leap in the theatrical discourse, in which he depended totally on the traditional narrative forms making them the foundations of his theatrical structure, thus this structure had many drastic changes and transformations that we will try to unvail through this study.

الكلمات المفتاحية

كلمات مفتاحيّة: عبد القادر علولة؛ مسرحية الأقوال؛ الأشكال السردية التراثية. ; Keywords: Abdel kader alloula; The play (Legoual); The traditional narrative forms.