مجلة إدارة الأعمال والدراسات الاقتصادية
Volume 8, Numéro 2, Pages 119-150
2022-11-16

تصور مقترح لتنمية السياحة في مدينة عدن

الكاتب : محفوظ د. ابتهال عوض أحمد محفوظ .

الملخص

هدفت الدراسة إلى وضع تصور مقترح لتنمية السياحة في مدينة عدن, وذلك من خلال معرفة أهمية التخطيط السياحي في التنمية السياحية, واستعراض وتحليل تجارب بعض الدول العربية الناجحة في مجال التنمية السياحية, وتحليل إمكانات السياحة في مدينة عدن. ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي. توصلت الدراسة إلى أن تجربة كل من (مصر, تونس, دبي) حققت نجاحات في التنمية السياحية نتيجة تطبيقها الفعلي لمختلف الخطط والاستراتيجيات التي أعدتها مسبقاً لتنمية قطاعها السياحي, وتوفر بنية أساسية حديثة, ومشاركة القطاع الخاص واستقطاب رؤوس الأموال الأجنبية. كما توصلت الدراسة إلى أن مدينة عدن تمتلك العديد من الإمكانات السياحية (نقاط القوة والفرص) التي تؤهلها لتصبح مدينة سياحية تمثل أهمها بوجود منتج سياحي متنوع واستراتيجية موقعها, كما أنها تواجه العديد من التحديات (نقاط الضعف والتهديدات) تمثلت أهمها بعدم وجود خطة لتنمية السياحة وقصور خدمات البنية الأساسية. وفي ضوء النتائج التي توصلت إليها الدراسة تم وضع عدد من التوصيات أهمها وضع استراتيجية متكاملة لتنمية السياحة, وتوفير الإمكانات المادية وتطوير خدمات البنية الأساسية. The study aimed to Laying a proposed for developing tourism in Aden city by knowing the importance of Tourist planning in tourism development, reviewing and analyzing the experiences of some successful Arabic countries in the field of tourist development, and analyzing potential of tourism in the city. For the purpose of achieving the objectives of this study, the analytical descriptive approach was used. The study concluded that the experiences of Egypt, Tunisia and Dubai have achieved success in tourist development as a result of their actual application of the different plans and strategies pre-prepared for improving their tourist sector, availability of a modern basic infrastructure, and the participation of the private sector, the polarization of foreign capitals. The study also reached to a conclusion that Aden city possesses a several tourist potentials (strength and weakness points) that qualify it to become a tourist city as the availability of a diverse tourist product and its strategic location. According to the study, the city also faces a number of challenges (Opportunities and Threat points), including the unavailability of a plan for tourist development and the failure of basic infrastructure services. In light of the results which the study reached to many recommendations were made, including a comprehensive strategy for developing tourism, providing material potentials, improving basic infrastructure services.

الكلمات المفتاحية

التنمية ; التنمية السياحية ; التخطيط ; التخطيط السياحي ; تص ; ر مقترح